söndag 22 juli 2012

Lika, men ändå olika

Det händer att jag undrar hur jag egentligen är som vän. Jag vill så gärna vara den vän som jag själv skulle vilja ha, men jag lyckas nog inte alltid. En av mina bästa vänner är barnlös, precis som jag. Efter sex IVF-försök är hon ganska uppgiven och ser adoption som nästa steg. Häromdagen diskuterade vi det här med att veta eller inte veta varför barnen uteblir. Hon skulle förstås gärna vilja veta varför det inte fungerat för dem, medan jag längtar tillbaka till tiden innan. Innan läkarna sa att jag var helt infertil, att det bara var att vänta in klimakteriet och att jag var för gammal. Innan jag stod inne i en liten skrubb till toalett och fick beskedet av av en disträ sköterska efter att hon tittat i några papper. Ett hopplöst lågt AMH, för lågt för att våga hoppas. Hur som helst - kanske låter det som om jag tävlar när jag pratar med min vän. Som om jag minsann vill övertyga henne om att jag har det svårare som 38-åring efter fyra år som ofrivilligt barnlös än vad hon har vid 35 det efter att ha varit försökt få barn i tre år. Jag funderar på att ringa henne och liksom försöka reda ut. Men ändå, jag kanske blir lite distanslös ibland, samtidigt som sorgen tar plats och faktiskt inte minskar med tiden. Eller så är det sommaren som gör att jag får tid att tänka och känna efter? Jag vet inte riktigt. Men jag minns hur vi fyra "partjejer" hade precis samma diskussion i höstas under föräldrautbildningen för adoption. Två av oss, vi med usla äggreserver, hävdade att det vore skönt att fortfarande ha en chans att lyckas med IVF. De andra två, som gjort flera IVF:er utan att veta varför det inte lyckades, sa att skulle vara en lättnad att få ett besked om vad som var fel. I sommar föds deras barn. Vi två som med lågt AMH är lika barnlösa som innan. Att de lyckades efter många IVF:er hjälper förstås inte min vän. Jag vet att hon har haft det jobbigt under behandlingarna och att ovisshet tär, men samtidigt kan jag inte hålla inne med min egen frustration. En orsak som går att åtgärda är en sak, men är det egentligen någon som på allvar vill höra av en läkare att det är för sent att skaffa barn? Många vill kanske ha ett avslut, en auktoritet som säger att nu får det räcka, men inte på ett sätt som gör att en börjar ifrågasätta hela sitt liv. Jag minns hur jag googlade på klimakteriet, letade tecken på benskörhet och trodde att jag fått vallningar för att jag sparkade av mig tjocksockorna medan jag sov. Om mensen inte kom på tisdagförmiddag som vanligt tog jag det som ett tecken på menopausens nära antågande, trots att jag vet att min mens varit i det närmaste onormalt punktlig hela mitt liv jämfört med mina vänners. För att återgå till dilemmat med vännen; jag ska försöka lyssna på hennes utan att flika in mitt eget elände. Hennes sorg är ju också stor.

13 kommentarer:

  1. Jag kände igen det där med hur svårt det är att prata stötta en vän, när man tänker så olika. I vår process har jag alltid velat komma framåt, få veta vad som är fel, vad är nästa steg, inte förlora nån tid osv.
    Medan min kompis väntar på att ett mirakel ska ske och vill inte börja med IVF än, trots att läkaren säger att deras nästa steg är IVF och att de har väldigt låg chans att lyckas på egen hand.
    Jag har också förespråkat adoption om de inte skulle lyckas med IVF. Inte vad hon vill höra i nuläget kanske. Men jag tror det är bra att adoptionstankarna kommer in så tidigt som möjligt.
    Svårt att bemöta sina vänners sorg när man tänker så olika. Men som du skriver är det nog bra att lyssna (att försöka tänka sig in i dennes situation) och inte inflika sitt eget. Tack för det tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är vi nog inte så olika, för det mesta förstår vi varandra ganska bra men jag ligger ju på gott och ont lite "före" henne i allt det här. Jag tror också att det är bra att adoptionstankarna kommer in tidigt. De vänner jag har som adopterat har gjort det som ensamstående och de sa nog inget eftersom de trodde att vi skulle lyckas med IVF.

      Radera
  2. Du är en bra vän- du vet ju precis vad du gör och säger och vad du borde och inte, det visar ju detta inlägg. Det är nog inte alla som har den insikten. Ja hon har en egen sorg, men det kanske är bra för henne att veta din också, att höra att det hon tror ska lösa allt- dvs få ett svar på vad som är fel, inte automatiskt löser alla problem. Det gjorde inte livet lättare för dig. Men det är klart att man kan ju också se det som att vi alla måste göra våra egna "misstag" och att få "färdiga" svar från någon annan inte alltid hjälper. Dina erfarenheter kanske inte alls ger henne ett svar, utan hon måste komma på det själv och i såfall spelar det ingen roll vad du säger utan bara att du finns och lyssnar. Hon vet ju innerst inne att du vet vad hon pratar om och att du har en annan erfarenhet, som kanske är värre än hennes...? Fortsätt vara den du är, hon förstår, lika väl som du förstår att hon har sin sorg, förstår hon att du har din... hoppas jag iallafall :-)

    Anna i gbg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna i gbg, tack för en väldigt fin kommentar! Ja, vi måste nog alla göra vår egen resa i livet. Tyvärr kanske, för inte trodde jag att jag skulle få svårt att få barn trots att såväl mina föräldrar som andra runt omkring mig haft det...
      Sköt om dig!

      Radera
  3. Jag trodde inte heller jag skulle vara i en barnlöshetssituation där vi både har haft mängder med missfall, jag har fått en äggledare borttagen och nu med en adoptionsprocess som tycks gå baklänges trots att vi är godkända i alla instanser. Nu håller vår tid på att rinna ut för vi börjar bli för gamla enligt svensk lag och vi sitter i ett moment 22 eftersom processen i det land vi valt går långsammare än vi och adoptionsorganisationen trodde när vi startade. Jag har hållt gnistan uppe i många år men nu är jag så trött och ledsen och jag sover inte på nätterna. När jag vaknar önskar jag att jag fick stanna i drömmen en stund till. Dessutom har jag de senaste två veckorna fått reda på att fem olika vänner ska ha barn. En ska ha sitt fjärde. Det är otroligt hårt just nu och jag vet nästan inte vad jag ska göra! Så jag läser bloggar för att hitta någon som är i samma situation. Jag läste om att ni är inne i adoptionssvängen liksom vi och även om jag inte gillar goda råd själv så måste jag bara få säga detta (vis av erfarenhet): Var noga med vilken adoptionsorganisation ni väljer! Jämför...
    Hoppas det går bättre för er än för oss där. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      så jobbigt du har det. Jag känner igen mycket av det du berättar och jag känner mig också ofta oviss. Vad gäller adoptionsorganisationer tar jag gärna emot råd! Vi är med i två organisationer men jag har ingen aning om vilken av vem vi ska stanna hos nu när det är dags att välja land.
      Hoppas att det ljusnar för er snart. Kram

      Radera
  4. Tack! Mitt tips angående adoptionsorganisationerna är att störst inte alltid är bäst. Kram!

    SvaraRadera
  5. Åh jag undrar hur jag får tag i dig om jag vill skicka ett email?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klurar på det. Återkommer!

      Radera
    2. Och jag är ju inte helt anonym för dig... för jag som vill ha tag i dig är Finurlan men jag har stängt ner min egen blogg. :) Kram!

      Radera
    3. Jag undrar om inte jag har mailet till dig en gång...

      Radera
  6. Jo det har du säkert men jag har raderat allt som hade med min blogg att göra! :) Jag är i varje fall nyfiken på om du/ni kollat in Danmark och en av deras kliniker! Det har visat sig att jag är en low responder... dvs RMC som vi gått till ger mig helt fel behandlingar och jag producerar varken bra eller många ägg. Ju mer jag googlar ju mer övertygad blir jag dessutom att läkarna i Sverige inte vet riktigt vad de sysslar med. För om jag fattar det rätt är det en hel del som blir gravida trots ett lågt AMH värde.
    Kram E

    SvaraRadera
  7. Jag har mailat dig på din gamla bloggadress!

    Kram

    SvaraRadera