torsdag 19 juli 2012

Sån´t jag tänker på fast jag inte vill

Ibland tänker jag att jag att allt kommer att vara annorlunda när jag vaknar. När jag öppnar ögonen kommer jag att ha två barn precis som de flesta jag känner i min ålder. Kanske är det så att jag bara drömmer, en lång dröm om ett utdraget liv som "ung" vuxen utan barn. Min ett år yngre kusin suckar och pratar om åren som går, hur det märks på barnen som redan börjat skolan. Jag säger inget, men skulle så gärna byta. Han säger att han inte kommit så långt, han som har barn och hus, jämfört med mig som rest och jobbat utomlands. Jag vet att i andras ögon har han kommit längst av oss. Det är bilder på barnen och huset som är intressanta på återträffar med högstadieklassen, gymnasieklassen och kursarna, inte anekdoter om kineser som bjuder på dumplings under långa tågresor.

Den andra kusinens två barn visar allt de har i sina rum. De inleder varje mening med "ska jag berätta" och de gör just det hela tiden. Sexåringen visar alla saker han har i sin lilla skattkista med rosett på, han berättar att hans favoritfärg är rött, att han älskar blommor och att är duktig på att sjunga och dansa. Hans lillebror tycker om blått, berättar att han som bor med farmor heter farfar och att jag inte får hoppa i mammas och pappas säng för då kan jag få en likadan fläskläpp som han fick. "Alla barn gillar dig" säger mannen och jag vet att han har rätt.

Två timmar senare är vi tillbaka i vår lägenhet. Vår tysta, tomma lägenhet. Bland tidningshögen under brevinkastet ligger det ett brev från en av adoptionsorganisationerna, de skriver att vi har chans att få adoptera från några av "deras" länder. Om några år, kanske fem eller sex i ett länderna, antagligen snabbare i de andra. Jag borde bli glad och tacksam över att de hör av sig och det blir jag också. På ett plan, men på ett annat känns det hopplöst. Hopplöst att just vi ska behöva vänta så länge. Just jag. På kvarterskrogen stöter jag ihop med väninnan som i längtan efter ett andra barn gjort flera misslyckade IVF:er och som planerar att göra ytterligare en eller två försök. Hon är positiv som vanligt, medan jag påminns om hur dåligt det gick för oss. "Varför just vi?" säger jag till mannen som svarar att vi inte vet. Ingen vet och jag vet att jag inte drömmer. Det här är mitt liv ett bra tag till, mitt liv utan egna barn.

4 kommentarer:

  1. Kram, vännen! Dig som barnen gillar så mycket, min dotter har flera gånger pratat om hur "nice" du är, dig borde det vara förunnat att få ha egna barn. Att slippa den tradiga väntan, besvikelsen. Å, det är verkligen en sorg att vara den barnlösa... Jag har ju upplevt det själv under större delen av mitt vuxna liv.

    Jag har insett det nu att även om jag har barn kommer jag alltid vara lite avvikande. Dels därför att jag så länge var den avvikande, dels eftersom jag fick barn på det sätt jag fick. Vår familj kommer alltid att sticka ut från mängden. Det känns både fint och lite synd.

    Jag hoppas att det ska gå fortare för er att få barn än ni befarar. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hedda, tack för en fin kommentar! Konstigt nog blir sorgen större med tiden. Kanske för att omgivningen drar ifrån allt mer.

      Jo, avvikande är jag nu och det lär vi väl fortsätta att vara. Fint och synd förvisso, men jag inser också att behöver öva på att skita i vad andra tycker och tänker om mig och min (obefintliga) familjesituation.

      Stor kram tillbaka!

      Radera
  2. Också jag önskar att den här drömmen ska vara över snart. Att det är ert barn som tar dig i handen och vill berätta.
    Så tungt att det inte går att se målet för resan inom en överskådlig tid...
    Jag hoppas åt dig.

    SvaraRadera
  3. Tack Cecilia! Skönt att du hoppas åt mig.
    Kram

    SvaraRadera