torsdag 14 juni 2012

Adoptionsutredningen är klar

Adoptionsutredningen är klar och den kommer att gå upp i nämnden innan semestern. Allt borde vara frid och fröjd, och det var det också tills igår. När vi läst igenom utredningen frågade vi om det var möjligt att få ett syskonmedgivande. Vi har inte pratat om det tidigare, varken med varandra eller med vår utredare. Hon sa bestämt nej och förklarade att de aldrig gjorde så i vår stadsdel eftersom de har dåliga erfarenheter. Det äldre barnet har ofta stora problem och det händer att föräldrarna till och med ångrar adoptionen och kontaktar socialtjänsten igen.

När vi kom hem var mannen glad och ville fira, medan jag inte kunde släppa tanken på syskonmedgivandet som vi inte skulle få. När mannen var borta skrev jag ett mail till utredaren och undrade om det var helt omöjligt för oss att få medgivande om syskon. Igår ringde mannen mig på jobbet och sa att utredaren kontaktat honom och att han blivit helt ställd när hon börjat prata om att ändra vårt medgivande. Han kände sig irriterad och sviken över att jag inte berättat för honom om mailet. Visst, det förstår jag, men han kom hem sent och jag hann inte berätta. Jag fick tag på utredaren som sa att hon pratat med en kollega om oss och att hon skulle rekommendera oss för att få ett syskonmedgivande, men att det i så fall skulle innebära att utredningen förlängdes till i höst. Hon betonade att det är ett stort åtagande och att båda föräldrarna måste stanna hemma länge, men lovade att stötta oss om vi verkligen ville. Tyvärr vill inte mannen, han säger att han litar på det hon säger om att det äldre barnet kan ha stora problem, medan jag ser till fördelarna med biologiska syskon. Men. Vi är två och jag inser att båda måste vilja ta sig an ett syskonpar lika mycket. Dessutom vet jag hur min man fungerar vid det här laget, han behöver gott om tid på sig för att fatta stora beslut och ett dygn är absolut inte tillräckligt för honom. Eftersom vår korta betänketid gick ut idag ringde jag nyss till utredaren och sa att vi satsar på att få utredningen klar innan semestern istället för att dra ut på den. Inga syskon alltså. Konstigt det där, i andra stadsdelar kan man tydligen få syskonmedgivande utan att ens prata om det, medan det är en krånglig process i den som vi hör till.

Hur som helst - utredningen är klar och om två veckor är vi officiellt godkända som adoptivföräldrar. Det är det jag ska fokusera på nu. Att vi är färdiga och att allt har gått bra. För det har det verkligen gjort, för oss har adoptionsutredningen bara varit positiv och vår utredare har verkligen visat att hon tycker att vi är lämpliga på alla sätt. Vi är så gott som färdiga med den här etappen nu, ett steg närmare mot att bli en familj.

15 kommentarer:

  1. Låter ju helt fantastiskt att utredningen är klar och att ni bara har att vänta på formalian av nämndens beslut! Grattis! Nu kan det ju gå precis så fort eller långsamt som helst... beror ju på vilket land ni valt men underbart, nu är ni ju snart föräldrar till ett väldigt speciellt litet barn som kanske redan finns på en plats på jorden i detta nu!
    Kram Isabel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nu närmar vi oss. Vi har inte valt land ännu och förmedlingarna säger att de ska ta en titt när vi skickat utredningen.

      Radera
  2. Åh vad härligt att utredningen är klar!!! Stor kram

    SvaraRadera
  3. jag fokuserar också på det positiva och säger STORT GRATTIS!!!!!!!!!!!!! kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, nu ska det tänkas positivt i massor! Med facit i hand inser jag att jag skulle ha börjat bearbeta mannen i februari för att få med honom på syskontåget, men då hade jag ju inte det där facitet...

      Radera
    2. å andra sidan, hade man facit från början hade man väl suttit helt handlingsförlamad och aldrig gjort nånting alls... ;)

      Radera
    3. Eller tagit massor betalt för att arbeta som medium!

      Radera
  4. Grattis! Vilket härligt besked! Ett stort och viktigt steg på vägen att bli en familj med barn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, nu är vi lite närmare!

      Radera
  5. Grattis till att ha kommit så långt!! :)

    Det här med syskonmedgivande skulle man kunna skriva en hel uppsats om. Vi fick ju det men har inte använt oss av det. Olika utredare har så olika uppfattning. I vårt fall var jag också den som var mest positiv till syskon, medan min man var tveksam. Tror säkert det kan bli jättebra att få två på en gång. Men i vårt fall var det rätt att det "bara" blev ett barn. Jag tror inte jag hade orkat två, fysiskt och psykiskt. På nåt sätt så blir det ju bestämt, när man är i vår ålder, att det bara blir ett barn om man inte får medgivande för syskon. Och det är ju en sak i sig att bearbeta. Jag tror att jag just nu faktiskt håller på att smälta det faktum att vi aldrig kommer att få ett till barn. Vilket på sätt och vis är lite sjukt, för nu har jag ju ETT barn, som jag länge trodde var ouppnåeligt...
    Vi kan väl höras och prata lite. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än är den här skorpan lite för färsk för att skrapa så mycket på... För trots att de, enligt vår utredare, aldrig ger syskonmedgivande i vår stadsdel hade vi kunnat få det eftersom vi har så mycket erfarenhet av barn. På sätt och vis hade det varit lättare om inte möjligheten funnits, men nu satte mannen stopp. Fokusera på det positiva som sagt, utredningen gick som en dans och vi blir garanterat godkända i nämnden... Hoppas bara att förmedlingarna och länderna tycker att vi verkar lite helylle som utredaren tyckte!

      Radera
    2. hej hoppas ni får bli föräldrar snart! livet vänds upp & ner när man får barn & får man 2 på en gång hamnar man nog lätt i en tornado..ska barnalivet funka underlättar de om man är överens!kram o lycka till

      Radera
  6. Grattis till att ni snart får medgivande!!!! Hoppas ni hittar ett land som inte tar allt för lång tid! Och så hoppas jag att du fortsätter blogga om adoptionen! :)

    SvaraRadera
  7. Du skriver i en kommentar att de aldrig ger syskonmedgivande i er stadsdel? Vad grundar det detta på?
    Jag har flera vänner som adopterat biosyskon och det har gått väldigt bra för dem - ena paret delar på föräldraledigheten och jobbar 50% båda två. Vårt land är duktiga på matcha rätt syskonpar med rätt föräldrar och Sverige får förhållandevis många syskonpar från just vårt land. Jag ser det som en fördel om man som förälder är över 40 och kanske aldrig har möjlighet att göra om adoptionen eller om man har ekonomiska svårigheter då en syskonadoption inte kostar som två separata adoptioner...
    Hur som helst hoppas jag ni får ert medgivande snart och att väntan blir kort...

    SvaraRadera