söndag 9 september 2012

Olika sätt att säga liknande saker

Den 3/9 var det en "stor" nyhet, i alla fall i DN och på TV (SVT? Fyran?), att det säljs för många ägglossningstester i Sverige. En gynekolog som heter Kristina Gemzell Danielsson säger  "Att fokusera helt på barntillverkning är ingen bra idé, utan det bästa är att försöka må bra. Stress kan ha negativ påverkan. För de flesta är testen dyra och onödiga. Det är bättre att slappna av och inte tänka så mycket" (DN, 3/9). Samma dag hörde jag henne säga i TV att en god middag och en flaska vin är mer verkningsfullt än ägglossningstester eftersom stress påverkar fertiliteten.

Ungefär två veckor tidigare, den 20/8, skrev DN om den amerikanska republikanska politikern Todd Akin som hävdar att kvinnor som våldtagits inte blir gravida eftersom den kvinnliga kroppen har "sina egna sätt att förhindra graviditet" (DN, 20/8).

Svensk media suckar och skakar på huvudet åt den korkade amerikanen. Till och med inom de egna republikanska leden i USA vädjas det om avbön och ursäkter. Samtidigt står den svenska läkaren oemotsagd. Men. egentligen säger de ju samma sak. Att stress påverkar fertiliteten. Så vitt jag vet finns det inga bevis för att det är så (vilket iofs inte betyder att det är omöjligt). Det säger något om "vår" enorma tilltro till vetenskapen (läkare) och oerhörda skepsis mot religion (för just republikanerna framställs ofta som mer religiösa än politiska).

Självklart tycker jag att Todd Akin är en idiot och att det är sorgligt att sådana åsikter florerar. Jag vet också att jag raljerar när jag jämför stress (trauma) vid en våldtäkt med annan stress. Det märkliga är ändå att när Gemzell Danielssons uttalande tangerar hans tas det som en självklar sanning. För "alla" vet ju att stress gör att det inte blir barn. Alla utom vi som drabbas.




4 kommentarer:

  1. Spot on! Jag blev så irriterad både på fertilitetsläkaren som kläcker ur sig en sån idioti och på reportern som köpte det rakt av (DN-artikeln). Tycker att din jämförelse har en poäng och att det så ofta är så - vi förfasas över det som händer på avstånd men ser inte "balken i det egna ögat". Glad att jag tittade in här - dagens argument att spara! /Maya

    SvaraRadera
  2. Tack! DN gör ofta så har jag märkt, särskilt när det handlar om fertilitet. Det handlar alltid om att familjebildandet enbart är kvinnornas ansvar, att vi själva väljer att vänta och därför får skylla oss själva i slutändan. Dubbelt upp till och med - jag är inte bara för gammal, jag är för stressad också.

    Jag minns att jag tyckte att det var konstigt redan som tonåring att alla tyckte att det var okej att skolans lucia skulle röstas fram (snyggast vann förstås) medan samma personer förfasade sig över skönhetstävlingarna i USA. Ett annat ämne, men lite likt ändå eftersom det handlar om långt borta och nära och om kvinnor i traditionella roller; vackra eller mödrar...

    SvaraRadera
  3. Så bra fångat! Och ledsam är bilden som träder fram så tydligt. Bilden av hysteriska kvinnor som springer omkring med ägglossningstester och aldrig slår sig ner i soffan.Det är jag övertygad om att de gör, men kanske de gråter istället för att slappna av så mycket att alla hämningar släpper och ungarna trillar ut på vardagsrumsgolvet.
    Raljerande blir jag...och trött.

    Jag önskar så innerligt att du snart ska få känna att du verkligen är på väg. Mot ert ditt barn.

    SvaraRadera
  4. Ja, ständigt dessa hysteriska kvinnor... För vi vet ju att det är kvinnors ansvar hela vägen, först att skydda sig och sedan att se till att vara lagom unga och avslappnade så att barnen ska börja trilla ut.

    Tack för dina lyckönskningar, Cecilia, skönt att du sänder oss en tanke!

    SvaraRadera