måndag 20 oktober 2014

Tillbakablick: Barnbeskedet!

Det fanns ett barn till oss! Jag förstod ingenting. Den i vanliga fall så bistra handläggaren lät glad, hon till och med skrattade. "Ni får förstås tacka nej", sa hon. "Ni kanske hellre vill adoptera från ett annat land? Vi har kollat med U.D. och Myndigheten för internationell adoption, men vi kan inte garantera något”. Tankarna gick runt, runt och jag visste inte hur jag skulle reagera. Barnbesked nu? Vi som trott att det var kört och helt gett upp drömmen om att adoptera från Ryssland. Ja, för det var ett barnbesked om ett ryskt barn vi fått. Mitt under stoppet, under de många månader när situationen för dem med påbörjade ärenden såg som allra mörkast ut. Vi fick ett namn och information om att vi fått foton och läkarutlåtanden via mail. Jag förstod att jag borde låta glad, skrattade till och sa något i stil med att det hela var fantastiskt och att jag skulle återkomma när jag pratat med mannen.

Efter mötet tittade jag på mailet märkt "barnbesked" i mobilen samtidigt som jag promenerade tillbaka till jobbet. Ett barn! Söt som en docka med stora ögon, runda kinder och en smilgrop i ena kinden. Kunde det verkligen vara möjligt? Vad var det som hänt egentligen? "Håll i dig nu", sa jag till mannen, "för du kommer inte att tro mig, vi har fått barnbesked!". Det var som att vinna på ett lotteri.

Beslutet var enkelt. Hur skulle vi kunna tacka nej till detta? Vi förstod ju direkt att det här var vår unge.





8 kommentarer:

  1. Men wow! Så alldeles fantastiskt! Jo, får man barnbesked från ett stängt land, då är det VERKLIGEN ert barn :-)! Vad jag är glad för er skull!
    (Och tack för att du äntligen skrev ett inlägg till! Snälla fortsätt :-)!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Christina! Jag skrev det här i juli, långt efter att det hände och publicerar det nu... Det blir nog några inlägg till i alla fall.
      Ha det bra så länge!

      Radera
  2. Och hela jag ryser! Ååååååååååå, såklart det var er unge. <3

    SvaraRadera
  3. Vilken skön kommentar Mary!

    SvaraRadera
  4. Åh vad kul att få läsa om ert barnbesked! Vilken känsla! Förstår att ni blev förvånade efter alla tråkiga nyheter. Och här sitter ni nu, med barnet i er famn, underbart <3

    Stor kram och jag ser fram mot nästa inlägg!

    SvaraRadera
  5. Men åhhhhh vad roligt!!! Grattis!!! Jag är så glad för er skull ��:) Underbart! "plötsligt händer det"! När får ni åka och träffa er guldklimp?

    Kramar Charlotte (lite si and so)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilka konstiga frågetecken som kom med. Misslyckade försök att få dit en smiley... :) Kram igen!

      Radera
    2. Charlotte, vi kom hem med barnet i somras och i november är det ett år sedan vi fick barnbesked.
      Hur har du det?
      Kram!

      Radera