fredag 16 mars 2012

Adoptionsutredningen är påbörjad

Så blev det fredag även den här veckan. Adoptionsutredningen är påbörjad och en massa annat har hänt som jag sparar för mig själv. Vi fick träffa samma tant som i våras när vi var hos stadsdelsförvaltningen första gången, hon mindes inte oss, men vi kom förstås ihåg henne. Hon började med att fråga samma saker som sist; varför vi vill adoptera, om vi känner någon som vill adoptera, hur gamla vi är och vad vi jobbar med. Efter det fick vi berätta om våra respektive familjer och släkter medan hon ritade upp släktträd. Jag förstår väl inte riktigt det relevanta med vad våra far- och morföräldrar heter, men det kändes helt okej att prata om. Vi avslutade med att boka upp tider för våra fortsatta möten. Från och med vecka 16 kommer vi att träffa henne en gång i veckan halv tio på förmiddagen. Det känns bra att vi äntligen har kommit igång, men jag undrar varför de har så knepiga tider? Mannen har nytt jobb och jag pluggar och jobbar jämt, så det är inte helt komplikationsfritt att vara borta så mycket mitt på dagen.

Inför nästa gång är det mycket pappersfixande. Intyg från försäkringskassan och kronofogden om att vi inte varit sjukskrivna de senaste fem åren och att vi är skuldfria, hälso- och läkarintyg, varsin "levnadsberättelse" samt två referentbrev från vänner och släkt som har barn. Jag vet inte än vem jag ska fråga, mannens bästa kompis med sambo blir det nog, men jag velar mellan min syster och min kompis. Systern vet allt om mig men och jag har följt hennes dotter hela hennes liv, nackdelen är att vi inte alltid dragit jämt och att hon kan vara lite väl "spontan" och kläcka ur sig vad som helst. Kompisen har känt mig länge och skulle bara säga positiva saker. Haken är att hon knappt känner mannen, dessutom brukar jag inte träffa hennes barn särskilt ofta. Svårt... Socialsekreteraren kommer att träffa alla referenter tillsammans med oss dessutom.

Jobb, studier, adoptionsutredningen och annat tar mycket energi och jag bröt nästan ihop i morse när min nya snygga sjal var spårlöst försvunnen. Letade i drygt en timme i eftermiddag överallt men har fortfarande inte hittat den. Mystiskt eftersom jag är säker på att jag hängde den i hallen när jag kom hem igår kväll... Jag är tankspridd, en så´n som kan lägga fjärrkontrollen i kylskåpet, men nu har jag tittat under soffan och under sängen, i garderoberna, i tvättkorgen och på alla andra platser utan resultat. Det är visserligen bara en sak, men jag älskar den där sjalen och blir tokig på mig själv för att jag är så vimsig.

5 kommentarer:

  1. Vad roligt att ni har kommit igång med adoptionsutredningen! Fast påfrestande oxå förstås. Mycket papper att fixa...
    Våra adoptionsutredare gick inte längre än till våra föräldrar...
    Det där med att välja referenser är svårt! Om du hellre skulle vilja välja din kompis så är ju fördelen att den andra referensen är din mans kompis, så då borde ju de referenterna komplettera varandra väldigt bra.
    Hoppas du hittar din sjal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick iofs på ett kick att fixa intygen från Försäkringskassan och Kronofogden, intyg för oss båda kom dagen efter telefonsamtalet från båda ställena. Jag fortsätter fundera på referenterna...

      Radera
  2. Vad kul att ni har fått komma igång, vi börjar nästa vecka!

    Hur många gånger ska ni träffas med socialsekreteraren?
    Det där med referenter funderar jag mycket på, om hon vill att vi ska ha referenter med barn har vi problem, vi har nämligen inga nära, nära vänner eller släktingar som har barn... Vi får se vad de säger.

    Hoppas att din sjal dyker upp snart.

    Kram ekke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att vi ska utredas ungefär samtidigt, då kan vi jämföra lite!

      Det är kanske inte jättenoga med att referenterna ska vara väldigt nära? Hoppas att ni kommer på några!

      Radera
  3. Så konstigt det där med hemutredningar. Vår gick hur lätt som helst, behövde inte ens fixa intyg. Träffade handläggaren en gång tillsammans, en gång på hembesök tillsammans och en gång var för sig. Sen var det klart. Förmodligen det lättaste steget på hela adoptionsprocessen... Jag förstår att ni inte vill ställa till det för er (för det är ju ändå den personen som kommer att rekommendera er eller inte) men kan ni inte fråga om hon kan vara lite mer flexibel gällande tider? Det låter ju helt galet att ni måste komma samma tid varje vecka. Får man fråga vad du pluggar förresten? Har själv satt mig i skolbänken igen:)

    SvaraRadera