söndag 27 mars 2011

Mitt nya liv som alternativare

Jag har rest i Indien och pratat med västerlänningar som blivit nyandliga av att bo på Ashram och vara tysta i tre veckor. Jag har varit länge i norra Thailand och pratat med européer som blivit upplysta av thaimassage och qi gong. Jag har rest i Kina och sett tibetanska munkar och hört västerlänningar tala lyriskt om Dalai Lama.

Kinesiska örter
Inte en enda gång har det lockat mig. Jag förstår och respekterar alla som funnit det de sökt i Asien, men för mig har resan varit en tillräcklig upplevelse i sig, utan att jag behövt den andliga aspekten. Men. Helt plötsligt har jag nu börjat med akupunktur och med att dricka kinesiska örter varje morgon och kväll. Jag funderade inte ens särskilt länge, googlade bara lite om akupunktur och IVF, ringde och beställde en tid hos en kvinna som fått bra omdömen och plötsligt var jag där, redo att lyssna till allt, få nålar instuckna i kroppen, koka och dricka en mysisk kinesisk örtblandning och att betala 680 kr varje vecka för att få vara med om detta. Det känns trots allt hoppfullt, kanske kan detta göra skillnad? Fortsättning följer, nu väntar praktiska bestyr I.R.L.

2 kommentarer:

  1. Läste tillbaks lite i din blogg för att få lite mer bakgrund... fick en flashback när jag läste detta- jag har också gått på akupunktur en gång i tiden, många år sen nu, för ett helt annat besvär.. blev rekommenderad en kinesisk kvinna (Winnie hette hon tror jag...) av en bekant som gick hos henne för just barnlöshet. Det var verkligen en upplevelse. Hokuspokus för mig och alla dessa bollar med örter som skulle lösas i varmt vatten och drickas. Blääää... Och pyrande örtstavar som skulle värma nålarna... Ja jag la en förmögenhet hos henne och jag märkte ingen skillnad på mitt problem, så jag slutade gå dit... och min bekant blev gravid så småningom via IVF, men det var långt efter hon gått klart hos den där kinesiska kvinnan, så jag är skeptisk till akupunktur. Iallafall till att det ska hjälpa för allt möjligt- vissa saker kan det säkert vara bra för, men jag är tveksam till att det kan hjälpa barnlöshet eller vissa andra åkommor. Men man är ju beredd att prova allt när man är i en sits som känns maktlös- så vem vet? Tron kan ju hjälpa många :-D

    Anna i gbg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med en kommentar på ett så gammalt inlägg! Numera handlar det väl snarare om mitt "gamla liv som alternativare" eftersom akupunktur inte hjälpte ett endaste dugg och jag skulle inte vara beredd att lägga ut så mycket pengar igen. Fast jag tror ändå att det kanske kan hjälpa någon...

      Radera