söndag 16 oktober 2011

Nygift

Vi planerade inte länge egentligen. För mindre än två veckor sedan bestämde vi oss definitivt. Hindersprövningen var inskickad och datumet bokades, en tid som några andra just bokat av.

Frisör, incheckning på hotell, sminkning, fixning och påklädning, taxi till stadshuset av en snäll taxichaufför som gav mig en halstablett, foton på gården, väntan i tornet, in i ovala rummet. Och där vigseln:

Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap. Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
(Paret kan växla ringar.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. (Texten författad av Per Anders Fogelström.)


Vi sa ja båda två, på rätt ställen. Mannen sa det till och med två gånger. Vi fotograferades lite till, sedan åkte vi till vårt tjusiga hotellsvit för champagne och snittar. Middag på en suverän restaurang följt av tårta på hotellet. Släktingarna åkte hem och vi tog en promenad och ett dopp innan vår allra första bröllopsdag var över.


24 kommentarer:

  1. GRATTIS till er båda! Vad roligt! Och hej igen! Vad roligt att du hittade mig här ute i cyberspace. Herregud vad jag saknar våra tisdagskvällar, dom var verkligen som en slags terapi. Nu får man gå här hemma igen själv med sina tankar. Men nu kan vi följa varandra på våra bloggar, det känns bra. J hälsar och gratulerar till bröllopet också! Hälsa maken så gott. Kramar från M

    SvaraRadera
  2. Märta, Allting... och Finurlan: Tack för gratulationerna! Kramar!

    M: Tack! Jag saknar också tisdagskvällarna, hade gärna fortsatt mycket längre... Visst är det dags att ses "på riktigt snart?" Hälsa tillbaka till J från hela hushållet!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Grattis!!! Åh vad roligt! Att gifta sig är verkligen speciellt, även om det blir en snabb historia påkallad av viljan att få barn...
    Grattis igen! :-)

    SvaraRadera
  4. Nilla: Tack för gratulationerna! Kram!

    Hedda: Tack för gratulationerna! Ja, visst är det speciellt att gifta sig, under alla omständigheter. Jag var lätt panikslagen hela lördagen, men nu känns det som att jag hade kunnat haft en fest med kompisar också. Det trodde jag aldrig eftersom jag egentligen aldrig drömt om ett stort bröllop.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Stort grattis! Något att glädjas åt i all övrig frustration.

    SvaraRadera
  6. Waterlily: Tack! Jag fortsätter hålla tummarna för dig även om jag inte lämnar så stora avtryck hos dig längre. Kram!

    Kix: Tack! Ja, jag är nästan förvånad över hur bra det känns, har alltid varit lite av en bröllpsskeptiker. Kram!

    SvaraRadera
  7. När får jag se en bild på den snygga vigselringen!? Snälla, det kan jag väl få...

    SvaraRadera
  8. Fia: Tack!

    Nilla: Provisoriska silverringar... Inte så spännande kanske. Till slut byter vi kanske inte ens ut dem. Jag har varit förlovad en gång tidigare (det har vi inte hunnit med den här gången), men inte mindes jag att ringarna var så fasligt dyra. Vi fick skrämselhicka båda två när vi insåg det. Men. Det hör kanske till. Vi ska ta tag i det där så småningom och satsa på vitt guld istället för silver, trots att jag hunnit fästa mig vid den här enkla ringen.

    Våra foton från i lördags blev väl sådär. Jag hade inte berättat för någon och ingen av de närvarande släktingarna är särskilt proffsiga på att fota. I sista stund ringde mannen till en kompis kompis som tog några bilder efteråt, hoppas på att han fick till det!

    SvaraRadera
  9. Stort grattis! VI körde också snabbvarianten. Det kändes lite... snopet då, minns jag, mitt i glädjen, men att vi bara slog till var det bästa vi gjort.

    SvaraRadera
  10. Tack Medan! Jag hade inte klarat av ett stort bröllop, så själva ceremonin var okej. Däremot skulle jag gärna ha firat lite längre, typ hela veckan eller så... Nu känns det lite snopet att det gick så fort.

    SvaraRadera
  11. Ah, men trivs man med en silverring så behöver väl inte den bytas ut! När vi gifte oss så köpte vi svindyra ringar, mest för att jag ville. Jag har tidigare bott i Danmark och tycker mycket om designern Nina Koppel. Vi köpte ringar designade av henne... Min man tappade bort sin efter två månader ungefär. Vi fick ut försäkringspengar, men det har aldig bilvit av att han/vi har köpt nya. Så det är bara jag som har en vigselring, men det går bra det oxå... Det är ju tack och lov inte ringen som är det viktigaste!

    SvaraRadera
  12. Det är det jag är rädd för! Att någon av oss tappar ringen alltså. Antar att din man har en förlovningsring i alla fall? Vi hoppade ju över förlovningen så för oss blir det bara en ring var. Jämlikt och bra ;-)

    SvaraRadera
  13. Nja, men den satt ihop... Så han har ingen alls! Jag har tre, men den ser ut som en... Äh, jag får lägga ut en bild på den en dag så fattar du kanske...

    SvaraRadera
  14. Tre? Varför? Intressant. Lägg ut en bild!

    SvaraRadera