måndag 4 juli 2011

Bara kvinnans ansvar?

I skolan fick vi lära oss att det är två som behövs för att det ska bli ett barn. Där fick vi också lära oss att skydda oss. Dagens nyhet i DN och på TV är att ungas sexvanor gör att de får svårare att få barn senare i livet. Många struntar tydligen i kondom och drar på sig könssjukdomar vilket kan påverka fertiliteten längre fram. Allt detta stämmer säkert, men det som provocerar mig är att "unga" tydligen bara betyder unga kvinnor. Det är kvinnor som frågas ut i tidningen och kvinnor som intervjuas på TV. En läkare uttalar sig och säger att det är dags att unga kvinnor börjar förstå att de inte kan vänta med att skaffa barn tills det är för sent och att de har en övertro på att sjukvårdens insatser.

Varför låter det så ofta som att det är kvinnans ansvar båda att skydda sig mot graviditet och sjukdomar och kvinnans ansvar att se till att bli gravid i en lagom ålder? Varför kan inte killarna dra på sig en kondom? Jag har kompisar som väntat länge på att deras karlar ska bli tillräckligt "mogna" för att planera barn, varför kan inte de se till att "mogna" lite tidigare?

Det retar mig otroligt mycket att media ofta resonerar så här.

Den här artikeln som skrevs i december är däremot desto trevligare att läsa: http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/lakaren-aven-kvinnor-over-40-ar-borde-fa-chansen-att-fa-barn. Jag länkar hellre till den än till dagens tramsiga inlägg.

2 kommentarer:

  1. Tydligen är det alltid kvinnans ansvar och fel, jag som trodde att man måste vara minst två för att få till en graviditet...
    Hur många gånger har jag hört talas om par där mannen tjatar hejvilt och kvinnan vill avstå/vänta?
    Ja, de finns, men motsatsen är nog betydligt vanligare...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är så tröttsamt att få höra att allt är kvinnans ansvar. Det här provocerar mig galet mycket, tycker att jag ser samma fenomen i andra sammanhang, på jobbet t.ex., d.v.s. att kvinnor alltid förväntas göra lite mer.

    Andra tröttsamma historier som man får höra ibland är om alla dessa stackars killar som lurats att bli pappor och måste betala underhåll... Hallå, ta på en kondom är inte svårt!

    SvaraRadera