tisdag 5 juli 2011

Tredje gången gillt??

Vårt hem är en röra av saker som ska strykas, packas och sorteras samtidigt som vi städar och fixar eftersom lägenheten ska lånas ut åt en barnfamilj medan vi är i Frankrike. Vi har lånat en barnstol och en barnsäng, "det närmaste vi har kommit att få barn" sa sambon när sängen bars in.

Tillsammans med flip flop, pocketböcker, badkläder, shorts och somriga klänningar ska nässprayen Synarela ligga. Det är en spray som jag ska ta i ungefär två veckor för att nedreglera min naturliga hormoncykel för att på så sätt hamna i ett konstgjort klimakterium. Det här är inte nytt för mig, den nittonde januari i år började jag spraya med en liknande spray, Suprecur. Jag skötte sprayandet exemplariskt, ställde klockan och sprutade in nässpray var åttonde timme. När jag skulle börja med sprutorna började krånglet, läkaren hade skrivit ut för lite Gonal F, jag missade en dos och bröt ihop. Andra försöket blev en kort variant, det var över på lite drygt en vecka. Båda försöken misslyckades kapitalt, jag som trott att det jobbigaste med att gå igenom en IVF var att "ruva", d.v.s. vänta på att få göra ett förhoppningsvis positivt graviditetstest i två veckor. Så långt har jag aldrig kommit.

Men - nu är vi där igen. Nässpray ska tas, sprutor så småningom och sedan ultraljud med en läkare som suckar och jag som får ångest... Kanske en tur till sjukhuset i bil tillsammans med sambon och en liten burk spermier, ett äggplock med få små ägg, en ängslig väntan på ett "nej, det blev ingenting den här gången heller", telefonsamtalet och tårarna som alltid följer.

Eller kanske, kanske, kanske blir det inget telefonsamtal utan ett återbesök. Ägg som sätts in och en orolig väntan på att få göra ett graviditetstest. Jag hoppas det. Jag vill "ruva", även om det inte leder till något. Iså fall kanske jag är aningens mindre infertil än vad det har verkat som hittills.

Inför de här tre försöken har det känts olika varje gång. Från hopp till förtvivlan till längtan, hopp och ännu djupare förtvivlan. Nu känns det inte lika starkt. Ännu.

3 kommentarer:

  1. Vill verkligen att du ska få ruva och bli gravid, att det ska vara DIN tur nu. Stor kram

    SvaraRadera
  2. Ja nu får det verkligen vara tredje gången gillt för er!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag håller tummarna!

    SvaraRadera