fredag 15 juli 2011

Hemma igen, dags igen

Nio dagar i Frankrike. Medelhavsbad, rosévin, varma kvällar på balkongen, fräknar och glass. Hemma i soffan nu, dricker folköl och äter korv som grillats på balkongen. Det är inte så tokigt att vara hemma, även om jag alltid sörjer hemresor från ställen där jag trivs. I Frankrike undvek jag internet, barnlöshetsprat med sambon (eller det var det kanske han som gjorde?) och så gott det gick att tänka på allt som handlar om barn. Jag såg inte lika många gravida kvinnor där som här, bara två på hela tiden. Skönt.

Igår var det inte bara den franska nationaldagen, utan även spraystart för mig igen. Klockan sju varje morgon och kväll är det dags för sprayen Synarela som ska nedreglera min hormonproduktion innan jag börjar med sprutorna. Eftersom mitt AMH-värde är så uselt så bör jag ju vara tämligen nedreglerad för det mesta i alla fall, men det märks inte på något annat sätt. Regelbunden mens och tydlig ägglossning varje månad, men min kropp tycks spela mig ihärdiga spratt eftersom jag bara fungerar "på ytan". Tidigare i livet trodde jag att en regelbunden, riklig och ganska långvarig mens tydde på att allt fungerade som det skulle. När jag beklagade mig över att inte kunna bada eller över planera semesterresor utifrån min menscykel sa jag ofta "tur att jag är fertil i alla fall". Ett skämt då. Ha ha, där fick jag allt! Det stämde inte det allra minsta!

5 kommentarer:

  1. Det är härligt att få resa iväg ett tag och bara vara. Jag och maken var i Paris under nationaldagen för ett par år sedan och oh my God vilket firande!!

    Det är konstigt att kroppen kan verka "bra" på utsidan men inte leva upp till det på insidan. Jag har också trott mig vara fertil och var därför inte rädd för att vänta med barnmakeriet, fooled!

    Bättre lycka till oss båda i höst!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Låter som ni haft en skön semester. Skumt det där med att allt inte ok trots mensen kommer. Läste någonstans att mensen alltid kommer 14 dagar efter ägglossning, men det behöver alltså inte vara så?

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem! Ni verkar ha haft en bra semester, skönt att byta miljö lite kan jag tänka mig. Kroppen är verkligen konstig ibland, mens och ägglossning och allt...det är inte lätt att fatta hur kroppen beter sig och fungerar. Jag håller tummarna jätte jättehårt att ni ska lyckas den här gången.

    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Charlotte: Jag tror att det firas mer i Paris än i Nice där vi var. Det var fyrverkerier på , men annars märkte vi inte så mycket. Kram till dig, kul att du är tillbaka!

    Lina: Min mens har i princip alltid fungerat som det ska, ägglossningen med. Inlägget spårade ur en smula, det skulle handla om semestern... Kram!

    Waterlily: Jag håller tummarna för dig med!

    SvaraRadera
  5. Charlotte: fyrverkerier på kvällen ska det förstås vara. Jag skrev en kommentar tidigare ikväll som inte publicerades, slarvade väl lite den här gången.

    SvaraRadera