fredag 6 januari 2012

Löften jag kan hålla

Nu har jag tänkt lite mer på det här med nyårslöften och jag tror att det är ungefär som att stryka. Nu stryker jag i och för sig inte så ofta, men en gång för länge sedan var jag au pair i England och då strök jag varje dag. Tricket är att börja med det som går fort, t.ex. örngott och näsdukar och spara skjortorna och plagg med veck till slutet. I takt med att högen med färdigstruket växer känner jag mig duktigare och duktigare tills bara de mer svårstrukna saker är kvar. Då går strykningen av dem lite lättare också, för jag har ju redan gjort så mycket. Samma sak när jag skriver "att-göra-listor". Då passar jag på att skriva upp enkla saker eller sådant jag redan gjort så att jag kan kryssa för extra mycket på listan. Inte alls dumt.

Dessa löften ska jag avge för 2012 (som jag vet att jag kommer att klara;-)
  • Inte dricka kaffe (gör jag aldrig)
  • Inte röka (samma sak där, jag har aldrig rökt)
  • Inte dricka ren alkohol mitt i veckan
  • Använda tandtråd varje kväll (det gör jag faktiskt, sån´t som känns tvunget med en kinesisk krona...)
  • Inte prova några droger (eeeh, lite sent för det)
Se där, åtminstone fem punkter som jag pricka av nästa nyår då blir det säkert lättare att pricka av "klara att kombinera studier och jobb", "vara glad och käck för det mesta" (positiv attityd utåt) och "träna åtminstone ett par gånger i veckan".

5 kommentarer:

  1. Men det är ju underbart! :-) Jag är övertygad om att du kommer att kunna hålla dig till 2012 år löften utan större problem.

    Om sanningen ska fram så gör jag listor på samma sätt som du, jag är bara ännu mer extrem. Ibland händer det att jag skriver upp saker på min att-göra-lista som jag redan har gjort bara för att det känns så himla bra att få stryka ett sträck över saken som redan är fixad. Knäppt va´?

    SvaraRadera
  2. Låter som en fungerande strategi! :)

    SvaraRadera
  3. om man får specificera't till "ren alkohol" skulle jag också klara't! ett helt år utan onsdags-shoten ska väl ändå funka... ;) mkt bra löften och mkt bra strategi!

    SvaraRadera
  4. Nilla: så gör jag också, skriver listor med saker jag redan gjort alltså. ;-)

    Hedda: Ja, en del saker gör jag rätt i alla fall!

    miss adapted: Men på onsdag är det ju lillördag? Går det ändå tror du? För att inte tala om lillfredagen på tisdagkväll... Jag får testa i alla fall! ;-)

    SvaraRadera
  5. lycka till! mitt löfte om en vit januari sprack när servitrisen (av misstag) gav mig alkoholfri öl med alkohol häromdagen. dvs. vanlig öl (dock till alkoholfrittpris!). tyckte väl att de alkoholfria varianterna blivit vääääääldigt bra på sistone... ;)

    SvaraRadera