söndag 1 januari 2012

Nyårsdagen

För ungefär ett halv liv sedan vaknade jag till en nyårsmorgon som ställde hela mitt liv på ända. En stund nästan varje nyårsafton sedan dess lyssnar jag på Abbas Happy New Year och sörjer det som hände. Inte bara själva olyckshändelsen, utan även vad den gjorde med mig. Samtidigt är jag glad över att jag lever och för att det har gått ytterligare ett år sedan den tilltufsade 20-åringen som var jag önskade sig vara någon annan, någon annanstans.

Jag hade svårt att tänka mig att det skulle komma ett år som hette år 2000. Det lät overkligt, som en science fiction-film. För att inte tala om hur surrealistiskt år 2012 skulle ha låtit... Men här är vi nu. Eller - här är jag nu. I soffan efter en tämligen sömnlös natt. Vin har numera den effekten på mig. Jag blir sällan särskilt berusad, men jag får alltid svårt att sova.

Jag vet att allt kan hända, när som helst. Klockorna stannar inte och människor fortsätter med sitt, precis som vanligt. Livet går vidare vad som än sker. Denna nyårsafton var på många sätt ganska odramatisk. Det känns som om jag försonats med att IVF:andet inte gav mer resultat än sorg, oro och fem extra kilon. Vi försökte i alla fall. Dessutom har vi påbörjat en (antagligen lång och snårig) adoptionsprocess under det här året. Jag har börjat plugga, vilket jag tänkt göra i flera år. Studierna  och all tid som jag haft över till att blogga och läsa andras bloggar, har nog varit min räddning ur infertilitetskrisen. Det har gett mig otroligt mycket att skriva om det som hänt under året. Kanske främst för att jag satt ord på mina tankar, men också för att jag fått många fina kommentarer.

Nyårsönskningen är given. Årets nyårslöften handlar om självdisciplin för min del, som för så många andra. Disciplin att satsa ordentligt på heltidsstudier samtidigt som jag ska jobba. Förhoppningsvis ska jag lyckas tränga in lite träning där också. En följd av detta måste bli mindre dator- och TV-tid. Ja, jag får nog börja ransonera mitt bloggande och bloggläsande i vår, det får bli en del av disciplinlöftet. Ett annat nyårslöftestema brukar vara mod. Mod att prova nya saker och utveckla nya sidor av sig själv. Det får bli nästa nyår, eller kanske löftet inför hösten?

8 kommentarer:

  1. Det låter som en mycket dramatisk dag, då för länge sedan. Glad att du är med oss idag.
    Känner mig inte helt nöjd med att du ska ransonera ditt bloggande ;) men du ska såklart göra det som är bäst för dig. Kram!

    SvaraRadera
  2. ambitiösa löften! jag hoppas dock att du inte håller dig alltför långt borta från datorn och bloggandet... du skriver så mycket tänkvärt och jag vill absolut inte att du slutar med det!

    mod förresten. ett mycket bra löfte. men är du inte redan i nuläget rätt tuff med att prova nya saker? det intrycket har jag fått i alla fall!

    kram och gott nytt

    SvaraRadera
  3. Hedda: Jag får se hur det blir med bloggransonerandet, men tiden för det kommer att minska radikalt så det är min ambition i alla fall... Men det blir kanske slösurfandet som får stryka på foten först.

    miss adapted: Tack för berömmet och detsamma till dig!

    Jag tänkte på det där med nyårslöften, just att vi brukar hålla oss kring två huvudteman; mod och/eller självdisciplin med disciplin som nummer ett för det mesta. Om jag inte själv satt mig i plugga+jobba-samtidigt-sitsen så hade jag nog satsat på mod i år istället, det finns massor med saker som jag varit för feg för att prova på eller ta tag i.

    SvaraRadera
  4. Hej Nelle!
    Din blogg betyder mycket för mig. Hittade hit nyligen (på jakt efter amh-information) och har nu läst många av dina välskrivna och uttrycksfulla inlägg. Jag önskar innerligt att ett bra år ligger framför dig! Tack!

    SvaraRadera
  5. Bella: Roligt att du hittat hit! Jag blev jätteglad när jag läste din kommentar, tack! Jag hoppas att du också får ett fint 2012!

    SvaraRadera
  6. Oj, det låter i mina öron som omöjligt att fixa allt det där 2012, men jag tror också på att om man har tillräckligt med motivation så fixar man det. Såsom att vänta på IVF, vänta på köer, vänta på läkartider och all övrig väntan.

    Du gör bara något under tiden du väntar! :) Kram Kix

    SvaraRadera
  7. Massor av tack för dina uppmuntrande ord på min blogg! Önskar dig ett fin-fint 2012!!

    Varma kramar!

    SvaraRadera
  8. Kix: Eeeh, du kan ha rätt i det. Men jag får väl ta tillvara på tiden, så där som alla med barn tycker att jag ska göra....
    Kram!

    Charlotte: Vi kämpar vidare!
    Kram!

    SvaraRadera