måndag 20 juni 2011

Det förbannade AMH-värdet

Jag har hängt upp mig på detta med AMH-värdet. Hur vi kunde gå från en fertilitetsutredning hösten 2009 och tro att vi båda var i utmärkt form för barnalstring. Speciellt jag, sambon fick lämna ett extra prov för att de skulle vara på den säkra sidan. Visst borde vi ha förstått att vi inte alls var i utmärkt form eftersom det inte blev någon graviditet, men vi litade ju på läkaren. Ett och ett halvt år senare får jag höra att min fertila ålder i princip är över, att ett värde som ska mäta mina äggreserv visar på usla 0,3 när det bör vara över 1.

"Inte standard då" sa läkaren som gjorde utredning, "ingen exakt vetenskap" sa läkaren som tyckte att jag skulle ta blodprovet. Ändå är det AMH-värdet som nu gör det tveksamt om vi kommer att få de behandlingar vi blivit lovade av landstinget och det är AMH-värdet som gör att privata IVF-kliniker kan avvisa oss.

Hade vi vetat detta i november 2009 hade vi börjat köa till Adoptionscentrum redan då. Hade vi vetat att värdet tydligen sjunker med åldern hade vi kunnat betala för ett privat försök. Jag är så besviken på vården!

3 kommentarer:

  1. Förstår att du är besviken på vården. Jag fattar inte varför man inte testar AMH-värdet i samband med fertilitetsutredningen. Jag hade aldrig hört talas om AMH-värde innan det var dags för ivf. Styrkekram till dig!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte heller hört talas om amh värde innan jag började läsa om det på bloggar. Frågade nån gång vad mitt låg på men läkaren var så stressad så hon hann inte ta reda på det.Men eftersom de aldrig nämnt det så antar jag att det är ok. Vet inte helle hur mkt man ska gå efter det för jag läste en blogg om en tjej som hade jättelågt amh och läkarna hade sagt att hon aldrig kan bli gravid och behålla barnet men sen fick hon iallfall ett barn så kanske inte alltid detta värde stämmer.kram

    SvaraRadera
  3. Jag hade värde 0,2 när jag fertilitetstestades för drygt ett år sedan. Jag hade inte heller någon aning om var detta var innan. Det enda jag fattade av läkarens svammel var att ivf var kört. Och man litar ju på läkaren. Så därför gick vi direkt på adoption efter det.

    Även om jag senare har läst på t ex Familjeliv att det finns de som plussat med lågt amh. Hur lågt vet jag dock inte. Jag tror att 0,4 var gränsen för när man får göra landstingsfinansierad ivf. Om vi hade fått ett ivf-försök där och då så kanske det hade funkat. Det är omöjligt att säga såhär i efterhand. Men nu ett år senare kan man väl lugnt räkna med att det är "kört".

    Visst blir man besviken på dubbla budskap och beslut som man inte vet hur korrekta de är! Och brist på rätt information...

    SvaraRadera