tisdag 14 juni 2011

Om barnlösa män igen

Jag googlade och hittade en artikel om hur kvinnor respektive män hanterar barnlöshet, här är den: http://www.villhabarn.se/content/84-Mannen-vet-mer-om-kvinnans-reaktioner-an-tvartom

På många sätt tar det emot för mig att generalisera och dela in människors reaktioner och känslor efter kön, men jag tror som Ingegerd Wirtberg (en av tre svenska forskare som doktorerat på ämnet "Barnlöshet") att det finns skillnader just när det gäller hur vi hanterar krisen som uppstår när vi går från att vara frivilligt barnlösa till ofrivilligt.

En del av skillnaderna är precis tvärt emot vad vi kanske föreställer oss; de som enligt henne var bäst på att "läsa av" sin partners känslor var männen, medan både de och deras respektive trodde att det var kvinnan som var förhållandets tankeläsare. Intressant.

3 kommentarer:

  1. Intressant artikel du hittat!

    SvaraRadera
  2. Ja, heller hur! Jag sitter som fastklistrad framför datorn, jag som brukar klaga på sambons datorvanor... Kanske kan skylla lite på vädret också?

    Kram

    SvaraRadera
  3. "Eller hur", ska det förstås vara.

    SvaraRadera