söndag 12 juni 2011

Jag har älskat dig så länge

Igår såg jag den franska filmen "Jag har älskat dig så länge" från 2008 med Kristin Scott Thomas. Den handlar om en kvinna som släpps ut ur fängelset efter 15 år och tas om hand av sin yngre syster med familj.

Systerns båda döttrar är adopterade från Vietnam. Inte för att hon eller hennes man inte kan få barn utan för att hon inte ville bära på ett barn. Det har visserligen sorgliga orsaker, men görs inte alls till någon tragedi. Visst är det ganska ovanligt med adoptivfamiljer i spelfilmer? Just nu kan jag nog inte erinra mig en enda, åtminstone inte någon där inte själva hemligheten kring vem som är biologisk förälder varit en stor del av handlingen, t.ex. "Efter bröllopet".

Vad jag tyckte om filmen? Jo, den var absolut sevärd, även om ett annat slut hade varit intressant. Ett tips - "råka" inte läsa slutet av en film på Wikipedia innan den är klar....

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också filmen! Även om jag fick ta en timmas paus mitt i för att hämta maken från fest... Gillade att de inte gjorde adoptionen till en stor grej. Att mitt i alltihop var det adoptivfamiljen som utgjorde "normaliteten".

    SvaraRadera
  2. Ja, härligt att det inte problematiserades. Mer sån´t!

    SvaraRadera