fredag 25 november 2011

Att ändra sig

För en hel evighet sedan, när jag gick min grundutbildning, skulle vi i klassen skriva käcka positiva omdömen om varandra. En tjej i klassen som jag inte umgick med eller kände särskilt väl skrev då på mitt papper: "har tydliga åsikter samtidigt som du respekterar andras". Jag var kanske 22 när det här hände och just då var jag inte så nöjd med det som skrivits om mig. Inte så nöjd eftersom jag jämförde mig med de (den kanske...) som fått ett sprängfullt papper fullt med beröm och glada tillrop.

Nu tycker jag att just den kommentaren var fin, särskilt från någon som också var ganska ung och inte kände mig. Det där med åsikterna har följt mig genom livet. Jag säger ofta vad jag tycker om allt möjligt, ofta mer som en reflektion än som ett bestämt påstående. Så låter det i alla fall i mina öron, men kanske inte i andras... Eftersom jag inte riktigt vet hur jag uppfattas blir jag ibland orolig för att vara obekväm och prata för mycket. Ibland är det kanske så också, medan det i andra sammanhang ses som positivt. Svårt att veta.

Ibland har jag funderat över det när jag skrivit här också, eller när jag kommenterat på andras bloggar. Nu vet jag att jag inte är världens mest kontroversiella, men i alla fall. För mig har skrivandet varit ett sätt att bearbeta barnlösheten och alla svåra besked som vi har fått av vården. Utan ett forum för mina tankar vet jag inte hur jag hade mått idag. När jag tittar tillbaka märker jag att jag ändrar mig hela tiden. Att hamna i en kris, vad den än rör sig om, gör att vi omvärderar mycket och formulerar om tankar och åsikter hela tiden. Om du råkat hamna här och undrar varför jag har knepiga åsikter, kom tillbaka om en månad eller två, kanske tycker jag annorlunda då?

3 kommentarer:

  1. Jag märker också att jag har ändrat uppfattning och inställning över tidens gång, när jag läser gamla inlägg. Man får väl förhoppningsvis se det som positivt att man lär sig och utvecklas. Även om man ibland väl hårdhänt tvingas till det.

    SvaraRadera
  2. Och jag gör samma upptäckt. Jag tror vi alla tre delar lite sättet att använda bloggandet (och nej, jag har inte upplevt det du säger som "knepigt" - men jag är kanske knepig själv)

    Kommentaren är kanske en sådan man behöver ha djupnat för att inse meningen av. Idag är det såna jag blir glad av. Fast jag känner inte alltid att de har rätt.

    SvaraRadera
  3. Hedda: Ja, visst är det positivt. I alla sammanhang egentligen, även om vi just i detta tvingats ta ställning till sådant som inte alla behöver fundera över.

    FC: Skönt att du inte har gjort det. Minns att jag beskrev dig som "tjejen som bestämt sig för en väg" en gång apropå "Barn till varje pris" och att jag blev lite ängslig över att ha låtit drastiskt när jag fattade att du faktiskt läste...

    Angående bloggandet så har jag nog lärt mig eftersom. I början trodde jag nog att en "IVF-blogg" skulle handla om behandlingar och oron under "ruvningen". Dessvärre blev det aldrig någon ruvning för mig, så jag fick hitta på annat att skriva om. Ur ett textperspektiv (bara!) var det kanske lika bra, jag är inte så nöjd med det jag skrivit om mina (misslyckade) behandlingar...

    Trevlig helg!

    SvaraRadera