måndag 28 november 2011

Oförklarligt barnlös?

Ibland klickar jag mig vidare till barnlöshetsbloggar jag inte läst tidigare. Många är oförklarligt barnlösa, precis som vi ansågs vara i i två och ett halvt år. Inga fel på honom, inga fel på mig. Goda chanser att lyckas med IVF, lika bra att vänta i landstingskön för att spara in de stora summor som behövs för att göra provrörsbehandlingar privat.

När vi äntligen kom fram i kön visade det sig vara fel på mig. En låg äggreserv gjorde att jag bara kunde plockas på 2-3 ägg  som inte befruktades eller delade sig på fel sätt. Ett blodprov för att ta reda på mitt AMH-värde togs och plötsligt flyttades vi ner från laget med de "felfria" till loserlaget. Värdet är lågt och går inte att förbättra. Vi kom i "skarven" på sätt och vis. Jag fick en diagnos, men inget botemedel. För några år sedan hade de få äggen inte gått att förklara, men om ytterligare några år kanske det finns bättre behandlingar för sådana som mig som gör att vi kan bli gravida med egna ägg? Nu är det visserligen inte helt kört, vi kan lyckas på egen hand även om chanserna är minimala.

Jag tror att det kan vara så här med andra "åkommor" också som gör att människor inte blir gravida. Kanske ser testerna ut att vara tiptop, men det blir ändå inga barn. I framtiden kommer läkarna säkert att ha fler förklaringar och fler diagnoser. Hoppas bara att de erbjuder bot också. Jag är tacksam över att bo i Sverige och för att vi fått vård, men jag undrar ibland var Sveriges alla "Dr House" finns? Frågetecknen verkar vara så många och de tycks inte rätas ut i första taget.

2 kommentarer:

  1. Visst är det så... jag var också oförklarlig fram till äggantal och sedan embryodöd sa vad som var på gång. Men fortfarande är man osäker på om jag är påväg mot förtida klimakterium men nu har FSH börjat stiga och lutealfasen minska så det ser ut så i alla fall... Fast jag önskar förstås tillgång till en fertilitetsläkare snarare än en dr House. Lite behovstrappa över det antar jag.

    SvaraRadera
  2. Japp, behovstrappa. Jag har förstått att det finns singlar som får besked om låg äggreserv när de ska ge ägg. Inte roligt. Inte heller roligt att satsa en massa pengar på inseminationer och IVF:er som du har gjort för att få ett sådant besked efteråt. Vi är i alla fall inte panka... Och har rätt till vård. I alla fall här i Stockholm.

    Jag oroade mig väldigt mycket över klimakteriet när jag fick besked om mitt låga AMH-värde. Googlade och hamnade på sidor som handlade om att "börja en ny fas i livet och lämna sin fertila period bakom sig". Jag läste om vallningar och undrade på allvar om en vallning var att sparka av sig tjocksockarna på natten. Nu har jag släppt det efter att ha pratat med vettigare läkare. Så länge jag inte har några symtom och mensen är hyfsat regelbunden behöver jag tydligen inte oroa mig. Läkare (främst manliga grundat på ett minimalt statistiskt urval...) verkar inte förstå vilka effekter uttryck som "du är för gammal" och "du kan räkna med att komma i klimakteriet tidigare än andra" har för konsekvenser på en människa som redan krisar.

    SvaraRadera