torsdag 24 november 2011

Det är nog många som inte vet så mycket, även programledare....

Vi som är ofrivilligt barnlösa kan ibland få kommentarer av omgivningen som gör att vi känner oss missförstådda, ledsna och irriterade. Jag börjar mer och mer förstå att det ofta handlar om okunskap. Att många aldrig reflekterat över att det inte är självklart att kunna få barn och att de helt enkelt inte vet så mycket om vad det innebär.

När jag ser Renée Nyberg i treans Drömmen om ett barn blir detta extra tydligt. Renée verkar inte särskilt insatt i barnlöshetsproblematiken, utan säger de märkligaste saker trots att hon följer paren och singeltjejen i ett helt år. Jag vill betona att jag verkligen beundrar alla som är med Drömmen om ett barn (och i Barn till varje pris) och jag har förstått av deras bloggar att både Anna och Anders och Emilie och Anders är nöjda med hur de framställts i TV. Men. Jag tycker ändå att det är konstigt att hon säger till ett par som ska adoptera att "adoption är den absolut sista utvägen" (eller något liknande, förra avsnittet) och att hon sitter med för att se resultatet av ett nytaget graviditetstest för att sedan krama om dem när det inte gick vägen. "Ni ska se att det lyckas nästa gång" lät klichéartat i mina öron och inte särskilt empatiskt (för vi vet ju faktiskt aldrig om det kommer att gå).

Renée Nyberg, som säkert är en sympatisk person på många sätt, visar att det nog inte är så lätt att bemöta människor i kris, i alla fall inte inte med barnlöshetsproblematik. Något att tänka på när jag får osmidiga kommentarer nästa gång. Pia Johansson i SVT:s Barn till varje pris var ett bättre programledarval, kanske för att hon faktiskt vet vad hon pratar om?

7 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt också tänkt på programledar-rollerna i dessa två serier och kommit till samma slutsats. Jag är övertygad om att Pia vet exakt vad en ofrivilligt barnlös vill och inte vill höra, dessutom är hon väldigt saklig i sin roll. Reneé, å andra sidan, är visserligen en väldigt sympatisk person (och väldigt proffsig enligt Anna och Anders blogg), men jag upplever också att hon säger saker som klumpar till det. I övrigt är de flesta som är med i programmet exemplariska!

    SvaraRadera
  2. Om det fanns en "like" knapp hade jag klickat på den till detta inlägget.

    Håller med och har haft exakt samma fundering!

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna! Som sagt, mystiskt att inte Renée Nyberg snappat upp mer under förberedelserna innan och under arbetet med programmet. Det säger nog en del om hur knepigt det kan vara att förstå problematiken...

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jag har också noterat det (men även att Pia uttrycker sig lite märkligt ibland trots allt...fast inte klichéartat på samma sätt) men samtidigt tror jag inte att programledarna varit de som varit med mest i förarbetet. Jag träffade tex aldrig Pia under programserien och det hade kanske varit väldigt annorlunda om hon pratat med mig och inte om mig... Men det är en intressant reflektion

    SvaraRadera
  5. Jag hörde er på radio en gång (eller var det TV?) och då minns jag att ni pratade om att ni inte träffats tidigare. Ja, visst hade det varit intressant om hon pratat med dig istället för om dig. Undra varför de lade upp det så? Pia pratade ju faktiskt med en tjej som var gravid efter en embryodonation. Trean däremot tog med programledaren överallt. Jag vet att deltagarna tyckte att det var okej, men jag hade nog blivit galen av att ha Renée Nyberg med hos gynekologen... Eller så hade jag kanske börjat tro att vi faktiskt var kompisar på riktigt eftersom hon delat så privata stunder med mig... Kanske blivit ledsen om hon inte velat fortsätta att umgås efter serien och nobbat min vänförfrågan på Facebook. ;-)

    SvaraRadera
  6. Jo, det blir lite så med de som faktiskt är med hela tiden. Jag jobbade hårt för att alltid komma ihåg att uppdraget ju gick ut på att göra mig så bekväm att jag delade *allt* och tänka igenom vad jag inte ville ha på TV. Trots det hade man kunnat framställa mig helt annorlunda genom att använda andra saker - det har ändå hänt att jag glömt att jag är myggad fast jag försökt komma ihåg när de faktiskt har mig på ljud om än inte i bild så att säga...

    Jag gillade verkligen det sista samtalet, kanske för att det var med en kvinna som är där jag vill vara (och där jag skulle varit, jag ser ju på det faktum att det är mitt i sommaren att vi måste varit ganska jämna graviditetsmässigt). Och jag tror att ettans var mer researchat innan för att vara ärlig.

    Dessutom är nog inte Renée med riktigt så mycket som man känner. Varje gång bilden blir mindre har ju paren själva filmat med hand-cam tex.

    SvaraRadera