tisdag 1 november 2011

Utredning?

Igår skrev jag ett mail till socialsekreteraren som vi träffade i juni angående adoption. Så här såg vår konversation ut:

Hej!
Jag undrar när Du tror att vår medgivandeutredning kommer att starta. Den senaste månaden har vi avslutat FIA-kursen och gift oss.
Vänliga hälsningar N

Hej Nelle,
det är två par före Er i kön, mer kan jag inte säga.
Med vänlig hälsning socialsekreteraren


Hej igen!
 Vad innebär det tidsmässigt ungefär? Handlar det om veckor eller månader?
Vänliga hälsningar N


Det fick jag inget svar på så jag undrar alltså fortfarande. Dessutom vill jag förstås inte verka tjatig, just den här personen kommer kanske att avgöra en del av vår framtid. Två par före oss... Ska de bli klara med sina utredningar innan vi kan påbörja vår? Kan vi kanske rentav starta innan jul eller blir det snarare innan sommaren? Jag trodde att det skulle gå ganska fort att komma igång med utredningen, men så är det kanske inte. Visst tar utredningen ungfär ett halvår? Undra hur långt fram i tiden det ligger eftersom vi i nuläget inte ens vet när starten är.






6 kommentarer:

  1. Det är det ständiga i den här processen, man har inte kontroll själv, det är andra som bestämmer. Väldigt frustrerande, men förhoppningsvis värt det i slutänden. Vi bor ju i samma stad, men som jag förstår det ser det väldigt olika ut i olika stadsdelar. I vår stadsdel var det ingen kö när vi skulle börja utredningen, men adoptionsutredningar konkurrerar med allt annat arbete som socialsekreterarna gör. Det kan komma mer brådskande ärenden emellan. Vår utredning tog 6 mån, men vi hade väl hoppats/trott att den skulle ta 4.

    Andra har fått vänta länge på att få börja utredningen, men sedan har den gått fort. Hoppas ni inte ska behöva vänta så länge till!

    SvaraRadera
  2. Att längta efter ett barn är bara väntan. Väntan på mens eller ännu bättre inte-mens. Väntan på nästa IVF-start. Väntan på nästa FET. Väntan på utredning. Väntan på barnbesked. Väntan, väntan, väntan...

    Jag hatar verkligen att vänta!

    SvaraRadera
  3. Tack för informationen Hedda. Jag antar att det bara är att fortsätta vänta tills vi hör något.

    Nilla: Vi har en minimal chans att bli mirakulöst gravida på naturlig väg. Så visst fortsätter jag hoppas på ickemens, efter tre och ett halvt år, samtidigt som vi väntar på allt annat. Medan jag väntar går tiden och jag passar bättre och bättre in på schablonen om kvinnan som väntat för länge...

    SvaraRadera
  4. Nelle: Hoppas på för glatta livet! :)

    SvaraRadera
  5. verkar lite konstigt att de inte kan göra flera parallellt? vår utredning startade upp i mars och blev klar i jul men utskottets möte blev av i augusti... så 4-5 månader bör du räkna med...
    Som Nilla säger det är väntan i alla stadier - men det är värt varenda minut sen (säger jag inte ens träffat vår son än men det uppväger lätt alla månader och år när det äntligen är så nära som nu!) Imorgon lämnar vi Sverige!

    SvaraRadera
  6. Det är ju helt otroligt att ni kommit så långt! All lycka och stora kramar!

    SvaraRadera