onsdag 30 november 2011

Många har svårt att förstå, även de som inte är programledare :-)

Ett samtal på tunnelbanan idag mellan mig och min kursare.

K: "Visst var hans fru väldigt gammal när hon fick barn? 35!"

Jag: "Och det säger du till mig som inte har några barn."

K: "Ja, men 35? Jag tyckte att jag var gammal, jag var 31!"

Jag: "Jag hade varit jätteglad om jag fått barn när jag var 35. När jag var 31 var jag singel. Jag hade kanske kunnat fått barn i alla fall. Eller inte, jag kanske aldrig kunnat få barn..."

K: "Det blir ju mycket svårare efter 35!"

Jag: "Nähä? Det hade jag ingen aaaaning om. Sån´t vet jag ingenting om."

K: "Alltså, jag förstår ju de som har svårigheter, men annars...."

Där var jag tvungen att gå av och samtalet tog slut. Tillsammans med oss satt ytterligare en tjej, snart 32 och singel. Det är som sagt, inte så lätt för andra att förstå. Notera att jag ifrågasatte hennes påståenden, om än med ett sarkastiskt tonfall...

Jag gillar henne, tjejen som sa så här. Även om det här samtalet i vanlig ordning ledde till att jag började fundera över varför just jag faller utanför normen.

5 kommentarer:

  1. Hur man än gör har man ändan bak. För om man faktiskt försöker innan 30 som singel då är man dum för att man ju är så ung och borde ägnat tiden åt att hitta någon... Det är lätt att tänka när man har sitt på det torra...

    SvaraRadera
  2. Men pleeease.... hur tänkte hon där?

    SvaraRadera
  3. Man blir lite matt på folk ibland. Lika illa med alla som tjatar på en hur mysigt det är med barn och ska inte Niiiii skaffa en. "Skaffa"?! Vad menas med det egentligen? Hugga första bästa barnvagn med ett litet barn i och sen springa som en gasell? ;-)

    SvaraRadera
  4. Men hur kan man köra på som en ångvält, när du ändå är såpass tydlig? Det finns många idiotkonversationer man hört, men där personerna ifråga inte vet om att en ofrivilligt barnlös sitter och lyssnar. Men när du t o m försöker styra in samtalet på att det kanske inte är så lätt... Man blir paff.

    SvaraRadera
  5. För mig kändes det skönt att jag faktiskt sa hur jag kände det den här gången. Jag blev fundersam efteråt, men inte direkt ledsen. Sådana här kommentarer visar hur många som faktiskt inte reflekterar särskilt mycket över hur olika våra liv kan vara.

    SvaraRadera