lördag 17 december 2011

Hur det än blir så lär det ta tid...

Ju längre tid som går sedan vi avslutade föräldrautbildningen för att få adoptera i början av oktober, desto mindre känner jag mig som en blivande adoptionsförälder. I början verkade allt gå ganska smidigt; vi träffade en socialsekreterare i juni som bokade in oss på föräldrautbildning direkt efter sommaren. Vi står i två köer, den ena ställde vi oss i ungefär samtidigt som vårt första möte med socialsekreteraren och den andra i augusti. Nu vet vi ingenting om när utredningen kan börja. Jag hade föreställt mig att den skulle starta nästan direkt efter kursen, men som det ser ut nu har vi ingen aning. "Det är två par före er i kön, det är allt jag kan säga" skrev socialsekreteraren i ett mail i oktober. Det svaret säger mig absolut ingenting.

Samtidigt som adoptionsprocessen stått stilla (jag vet att kötiden tickar på, men ändå), har jag blivit mer och mer positiv till äggdonation. Förr tänkte jag som alla andra; "går det inte kan vi ju alltid adoptera", nu har jag förstått att det inte är så lätt. Jag vet att vi båda vill ha barn. Jag hoppas att det blir så, på ena eller andra sättet.

2 kommentarer:

  1. Det är bra att stå i två köer, så känner man sig inte så låst. Det finns alternativ. ÄD- kön var på 1,5 år när vi kom fram i höstas. Innan dess har ni garanterat gjort medgivandeutredningen, om ni vill. Ni kanske också kan ha hunnit skicka papper till något land, man vet aldrig hur lång tid saker och ting tar. Vi visste inte om det skulle bli ÄD eller adoption för oss, även om jag hoppades mer på adoption. Jag hann också bli för gammal för ÄD, vilket jag tror att du inte hinner bli.
    Förstår att adoption känns mer avlägset när ni får vänta... Hoppas att väntan inte blir så lång!

    SvaraRadera
  2. Usch vad jobbigt att inte få komma igång!! Har vi inte väntat tillräckligt i vår barnlöshet som det är redan?!

    positivt borde vara att de kanske jobbar undan snabbare eftersom det är kö?! Har läst någonstans på socialförvaltningen om att köerna måste vara rimliga och att man ska få komma igång inom ett par månader. Kanske är värt att kolla upp?

    Hoppas att det snart blir er tur

    Kram ekke

    SvaraRadera