lördag 18 februari 2012

"Bebisklar"?

När jag var tonåring hade tidningen Veckorevyn (visst finns den fortfarande kvar?) under några år en tävling som hette "Mullig modell". Ett år vann en tjej som hette Hannah Widell. Jag har löjligt bra namnminne så det är fortfarande det jag tänker på när jag hör hennes namn. Hannah Widell har hållit sig kvar i mediebranschen och av okänd anledning (tristess? rastlöshet?) läste jag lite i hennes blogg alldeles nyss. Vi är jämnåriga, därför reagerar jag lite extra på hennes inlägg med rubriken Att känna att man är bebisklar: Först berättar hon att hon alltid drömt om en stor barnaskara. Hennes första dottern föddes för snart tio år sedan, men sedan satte en skilsmässa stopp för fler barn i det förhållandet. Efter några år träffade hon en ny man och nu har de fått en gemensam dotter. Nu funderar hon över om det kommer att bli fler barn så småningom: "Men min ålder gör att att jag inte hinner hur många bebisar som helst. Kör jag på i rask takt kan det bli två till. Men vi kanske bara ska ha en till? Bara och bara då har vi ju tre. Lyxen kanske vore att skaffa en sista några år efter fyrtio? När vet man att man är bebisklar? Hur tänker ni?"

Ja, hur tänker jag kring det här egentligen? Spontant känner jag mer än jag tänker, känslan är patetiskt nog avundsjuka. Sedan kommer tanken att ingen kan ta ens ett endaste barn till för givet, även om allt gått bra tidigare. Hennes funderingar är förstås inte unika, jag har många i min omgivning som tänker i samma banor. Vad jag önskar att jag slapp reagera när jag läste sådant här. Att jag snarare hörde till dem som hon vänder sig till, de som kan välja när det är dags att vara "bebisklar".

5 kommentarer:

  1. det är, som du säger, nog bara de som aldrig behöver ha några allvarliga funderingar över det där med barn(löshet) som kan ställa den frågan. i alla fall på det sättet, där "bebisklar" nästan tas som garanti för att det ska bli ett barn. själv sitter jag här med ett embryo om förhoppningsvis vill fästa och känner mig helt alienerad från frågan. bebisklar? no not very much. så långt vågar jag inte hoppas.

    jag skulle också vilja tillhöra "de självklaras" skara. kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det lyckas den här gången!
      Kram!

      Radera
  2. Jag kommenterade faktiskt på hennes blogg. Jag tycker hon verkar vara en rätt så sympatisk person och tror att det bara är att inse att de som inte behöver gå igenom det här helvetet kan förstå vad det innebär. Det är ofta diskussioner om hur många barn man vill ha tycker jag. Försöker tänka att kanske gör jag samma miss med andra problem - vad vet jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att jag gör det hela tiden... Alltså gör samma miss med andra problem. Men ändå. jag avundas henne som har sådana funderingar samtidigt som jag inte klandrar henne som skriver så. En blogg blir ju liksom ingenting om vi inte utgår från oss själva, våra egna perspektiv och våra egna funderingar.

      Radera
  3. Vi har nog olika definition på bebisklar den här Hanna Widell och jag (som jag för övrigt också kommer ihåg som mulliga modellen i VeckoRevyn).

    Jag ha varit bebisklar i 10 år, och mer intensivt de senaste 6 åren. Dvs jag har varit på det klara med att jag vill ha bebis. Men nu blir det ingen bebis. Men barnklar kan det ju få heta, eftersom jag är på det klara med att jag vill ha barn. Förhoppningsvis blir det via adoption!

    SvaraRadera