tisdag 28 februari 2012

De val som "verklighetens folk" gör

På väg hem lyser löpsedlarna emot mig; alliansen tycker att ensamstående kvinnor ska tillåtas insemination med hjälp av en spermadonator. Kristdemokraterna vill inte det, utan hävdar att barn har rätt till två föräldrar. Det är förstås inte särskilt förvånande att KD har den åsikten, de verkar ha någon slags 50-talsdröm om en käck kärnfamilj som norm, men lite konstigt är det allt att det står på löpsedlarna. KD balanserar ständigt på fyraprocentsgränsen, ändå sitter de i regeringen och gör utspel om hur andra människor vill leva titt som tätt. Vad KD inte tycks inse är att ensamstående kvinnor redan nu insemineras med donatorsperma. Antingen  åker de utomlands, ofta till Danmark, eller så löser de det "privat" med hjälp av vänner eller bekanta.

Här vill jag dra en parallell till aborter. Som bekant vill många inom KD begränsa den abortlagstiftning vi har idag. Jag skulle tro att många medlemmar säkert vill förbjuda aborter helt då de inte anser att det är förenligt med deras livsåskådning. Det handlar på sätt och vis om samma sak; oavsett vad en anser om aborter så kommer de att utföras i alla fall. Utomlands, som innan 1972 när många svenska kvinnor åkte till Polen för att göra abort, eller privat. Antingen för dyra pengar eller utfört av någon som inte har den kunskap som behövs.

Det är dags att Kristdemokraterna vaknar upp och inser att de liv som "verklighetens folk" lever kanske inte alltid ser ut som KD skulle önska. Den ena vill inte avstå från barn för att den stora kärleken inte dykt upp, medan den andra absolut inte kan tänka sig att bära, föda och ta hand om ett oönskat barn. Vi gör våra val oavsett vad KD och andra partier anser. Jag skulle önska att staten insåg det och gjorde vad de kunde för att ta hand om oss medborgare istället för att (indirekt) skicka oss till kliniker i andra länder eller hänvisa oss till billigare, men farligare lösningar på hemmaplan.

Till sist så vill jag påminna mig själv om att de övriga borgerliga partierna faktiskt vill ändra den lagstiftning vi har nu. Det verkar lovande, låt oss hoppas att de slipper kompromissa med KD, partiet som gång på gång hävdar att staten inte ska lägga sig i hur folk ska leva...

Jag såg förresten att kloka Cecilia skrivit om samma sak.

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Håller helt med! Borde posta detta inlägg till Göran, han verkar inte fatta hur det funkar där ute i verkligheten och vad folk egentligen tycker ;-)

    Anna i gbg...

    SvaraRadera
  2. Tack! :-)
    Jag har tänkt just på det där med aborter. Oavsett vad jag har för hållning så kan jag inte önska ett förbud. Det vore att tvinga andra ur verklighetens folk till riskfyllda verkligheter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att förbud sällan är lösningen på den här typen av dilemman. Det är viktigt att politikerna förhåller sig till hur livet faktiskt ser ut, inte bara hur de skulle önska att var.

      Radera