söndag 5 februari 2012

Dagen efter

Alltså det här med dop... Jag vet inte riktigt. Å ena sidan tycker jag att ritualer är bra och viktiga, å andra sidan har jag en tendens att överanalysera allt som sägs om att "tas upp i Kristi gemenskap" och så. Dessutom visste jag inte vad jag skulle svara när mannen frågade hur jag ser på det eftersom jag inte riktigt känner på mig att det är ett val som vi kommer att behöva fundera över...

Efter den i sammanhanget obligatoriska smörgåstårtan höll den relativt nyblivna pappans mamma, farmodern, ett tal. Hon är en tämligen dramatisk kvinna i 65-årsåldern som på något sätt alltid ser ut att ha ett glas vin i ena handen och en cigg i den andra, även om det förstås inte var så igår. Hon pratade om hur hennes son och hans sambo kämpat för att få barn och att vilken fantastisk bebis de nu fått. Det kunde kanske ha blivit ett rörande tal, istället blev det liksom lite för privat. Det kändes som om vi, eller i alla fall jag, satt på helspänn och bara väntade på att hon skulle kläcka ur sig ännu mera istället för att hålla sig precis på gränsen till det pinsamma. Hur som helst - de gäster som inte kände till att det var ett barn som varit efterlängtat länge fick veta det då...

Det har varit en ovanligt fullspäckad helg. Klicka vidare till min filmblogg, restaurangblogg, barblogg, bokblogg, studieblogg och träningsblogg om du vill veta mera! ;-)

Obs! Hitte-på-bloggar som inte finns. Än. Skojade bara.

6 kommentarer:

  1. svårt med balansen det där. jag tänker att man har rätt att vara öppen med det som rör en själv men när det sker genom tredje part och det inte finns nån möjlighet att kontrollera vad som sägs eller inte... nja, jag förstår om det kändes lätt besvärande!

    det ska bli spännande att läsa dina andra bloggar. du är i gengäld välkommen att klicka vidare till min ligga på soffan och jäsa hela söndagen-blogg om du vill läsa om (och avundas) min intensiva helg... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är allt lite pinsam den där mamman... Sån´a kan ju dyka upp på i alla möjliga sammanhang. Jag kan förstås bara tala för mig själv som är i ungefär samma situation som de har varit i (dessutom vet jag att tjejen tycker att hennes svärmor är lite jobbig). Kanske tyckte inte de andra det? Svårt att säga.

      Nu ska jag titta in hos dig!

      Radera
  2. Oj, vad skräckinjagande med en så pinsam farmor.

    Och förstår att du blir kluven om frågor om dop. Jaggillar inte heller när folk ställer frågor om saker folk tar för giver, men som verkligen inte är en självklarhet för en själv. Känns som man sitter och planerar vad man skall göra av lottovinster som man planerar vinna inom några år. Blir sarcastiskt på nåt sätt....

    Kram

    SvaraRadera
  3. hittepå!?? och jag som trodde att alla numera levde under devisen "jag bloggar alltså finns jag"... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, efter några dagars uppehåll brukar jag bli lite vag i konturerna... Liksom suddig. ;-)

      Radera
  4. Om ni ska adoptera så blir det troligen dop för er med. :) Måbga länder är ju lite mer religiösa än vi och de ser som väldigt positivt att man vill döpa barnen. Vi har bl à lovat det... ;)

    SvaraRadera