onsdag 15 februari 2012

Vill inte du ha barn snart?

"Vill inte du ha barn snart? Hur gammal är du nu?" "Jaha, 38, då har du på sin höjd fyra år på dig. Men det är klart, M var ju 43 när hon fick barn, så det kan ju gå lite senare också." Kollegan undrar angående vad jag ska göra när jag är klar med min utbildning. Jag svarar att jag vet att det är svårt att byta jobb med småbarn men att vi stått och stampat på samma fläck i flera år. Det är förstås ingen idé att berätta att läkarna säger att mina chanser är i det närmaste minimala, trots att jag statistiskt sett skulle kunna ha några år på mig.

Jag förstår att det är tungt att längta efter barn som inte kommer för alla, oavsett ålder. Men omgivningens frågor ökar med åren, i samma takt som chanserna att lyckas minskar. Jag var 32 år när jag började på det jobb jag har nu, drygt sex år senare är jag fortfarande kvar på samma ställe. Kvar för att jag inte velat byta jobb, studera, resa eller göra så mycket annat än förbereda för den där ungen som aldrig behagat dyka upp... Fantasierna om föräldraledighet har inte blivit så mycket mer än bara fantasier.

8 kommentarer:

  1. varför, varför, varför anser folk att de har rätt att säga så? reflekterar de inte en sekund över hur de orden kan ta? jag blir så fruktansvärt trött och ledsen för din skull. kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast just då gjorde det inte så mycket, ibland förstår jag att folk undrar... Det dök upp på kvällen istället, kanske just för att de där frågorna alltid väcker mina egna frågor.

      Radera
  2. Tänk så aningslöst.... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast på nå´t sätt kändes det mer okej att en äldre kollega undrade än en jämnårig.

      Radera
  3. Men orka! Varför ska folk vara så tanktlösa hela tiden?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taktlösa ska det ju vara såklart...

      Radera
  4. suck, blev min första tanke...

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar fråga! NOT!!! Tänk om folk kunde fatta va dom slänger ur sig...

    http://www.villblimammanu.blogspot.com/2012/01/varfor-har-inte-du-nagon-bebis.html

    Kram Ninna

    SvaraRadera