onsdag 29 februari 2012

Heja Skåne!

Ersättningen till skånska äggdonatorer kommer att höjas från 3000 kr till 11 000 kr den första juni i år. Föredömligt av Region Skåne tycker jag! Äggdonatorerna ger av sin tid och av sig själva (framför allt!). De utsätter kroppen för en massa hormoner och ett smärtfullt äggplock och tar fysiska risker för att de vill hjälpa andra att få barn. Regionens "etiska råd" vill inte att ersättningen ska locka människor att donera ägg för pengarnas skull, så helt friktionsfritt att genomföra förändringen har det tydligen inte varit.

Heja Skåne! Det vore toppen om de andra landstingen i Sverige följde ert exempel!

Tänk, det blev ett inlägg den 29/2... Det lär nog dröja tills nästa gång. ;-)

10 kommentarer:

  1. Åhåj, visste inte att ersättningen var 3000:- ens. Eller vänta här nu, det behöver ju inte betyda att Landstingen här i Norr betalar ens 3000:-, och det vore väl en utopi att tro att de skulle HÖJA bidraget. Men tummen upp för region Skåne. Föredömligt!

    SvaraRadera
  2. Nej, det visste inte jag heller, trodde att de inte fick någonting alls. Jag antar att de norrländska äggdonatorerna får betala 11 000 för att ge ägg istället ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte vad jag tycker i denna fråga, men ett svar till er. Jag donerade ägg till min syster via ivf-kliniken i Umeå. Jag blev förvånad över att jag fick ersättning, det var ingenting jag hade reflekterat över då det var en öppen donation till en närstående. Den ersättningen jag fick var 5000 kr vilket verkade vara ersättningen hos dem.

    Om man ska se vilken tid och så man lägger ut så vet jag inte om det ändå hade täckt upp. Att det var en bit att åka och hotell behövdes tycker jag man inte kan räkna in, men två heldagar och tre halvdagar tog det för min del. En heldag för äggplock och en för alla förbesök och psykolog. Sen två ultraljud och tre blodprov på "hemmaplan" som bara tog en halvdag av min tid i anspråk då de ändå skedde ett antal mil bort. Det jobbigaste var nog mer de 6 veckor med sprayning var åttonde timme. Att vara så trött att man bara vill gå och lägga sig men inse att om en timme ska jag spraya så det är liksom ingen idé. Själva sprutningen och äggplocket tycker jag var mycket mindra jobbigt.

    Jag vet inte om sprayning är det vanliga vid äggdonation, men för mig ville kliniken det då det är lättare att styra med sprayning och vid äggdonation är det ju två personers cykler som ska stämma i slutändan. Vid en vanlig ivf är det ju inte lika mycket passning som vid en äggdonation.

    Men jag måste säga att sprayning och sprutning var värt mödan. Mina barn har ju fått en helt underbar kusin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig! Intresant att få en donators perspektiv på det här. Du måste vara en fantastisk syster som gick igenom allt detta för din systers skull!

      Jag vet inte heller vad jag tycker om det här med ersättning. Kanske behövs det lite mer än 5000 för att motivera de som inte donerar ägg för någon närståendes skull? Egentligen inte för pengarnas skull, utan för att det kännas okej med sprayning, hormoner och äggplock.

      Radera
    2. hej sorry men jag vill veta om din syster som fick DINA ägg eller blev det någon korsdonation (att din syster får någon annan ägg om du donerar)

      Tack

      Radera
  4. Eller hur! Visst är det ett bra första steg! Sen tycker jag att ersättningen kunde varit mycket högre. Tycker oxå att det skulle finnas en möjlighet att donera anonymt, först då skulle vi förmodligen få ännu fler donatorer. Fast det är bra att det börjar röra på sig här nere - kanske kan det få de gräsliga norrlandslänen att skämmas och ändra sina gräsliga regler när det gäller 1-försökspolicyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får vi hoppas. Visst är det en gåta att inte alla svenska landsting har samma regler?

      Radera
  5. det där etiska pengaargumentet låter rätt löjligt i mina öron. hur mycket ersätts spermadonation? med tanke på ansträngningen och biverkningarna som är involverade för manliga resp. kvinnliga donatorer känns det mest som ett moralistiskt argument a la KD (med en touch av föreställningen att männens säd är till för att spridas, medan kvinnan ska bevaka och - gud förbjude! - inte tjäna pengar på sin fertilitet). ok, kanske en lite väl hård och bitter tolkning men jag känner mig rätt hård och bitter idag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om hur mycket ersättning spermadonatorer får. Kan tänka mig att de danska får ganska mycket i alla fall eftersom det är en sådan business där. Kvinnor borde rimligtvis få mer än män i det här fallet eftersom det är så enkelt att donera sperma jämfört med ägg.

      Radera
    2. jag googlade lite och hittade summan 300-500. inte jättemycket men givet insatsen verkar det som lätt införtjänade pengar. håller med om att skåne är föredömligt! och norrlandsreglerna... helt obegripligt.

      Radera