fredag 30 september 2011

AMH-värdet steg från 0,2 till 0,5 på två dagar. Jag fattar ingenting....

Den 19/9 låg mitt AMH-värde på 0,2 (remiss från landstinget). Två dagar senare, den 21/9 (privatkliniks remiss), låg det på 0,5 (och i februari på 0,3). De flesta läkare anser att det bara kan bli sämre, men så är det tydligen inte. "Labbtekniskt" sa läkaren på privatkliniken. Men skillnaden är ju stor tänkte jag, 0,5 ligger ju nära 0,7 som anses vara "normalt".


Hur som helst - det blir inget behandling på den privata kliniken för oss eftersom de tidigare IVF-försöken gått så dåligt. Läkaren var ärlig med vad han ansåg och det är väl bra antar jag... Han menade att våra chanser att lyckas med provrörsbefruktning inte är bättre än chanserna att lyckas på egen hand.

10 kommentarer:

  1. Jag fattar inte heller nåt. Vi fortsatte att försöka ca ett halvår hemma efter att ha fått 0,2. Det funkade inte, men vem säger att man inte kan ha tur ibland. Tycker ni iaf ska fortsätta på egen hand, rätt som det är händer det kanske.

    SvaraRadera
  2. Vad konstigt att det kan slå så mycket.

    Jag förstår att det är jättejobbiga besked men skönt att de är tydliga med vad som gäller och inte ger falska förhoppningar. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har försökt att får barn snart i ett år, i höstas tog jag ett AMH prov, då låg min AMH värde på 0,22
    Jag har två barn sedan tidigare och i både fallen blev jag gravid på en gång. Läkaren säger att du har ingen chans och blir gravid, jag fick ett mf i februari vecka 8, är det någon med i samma situation och fått barn.
    En ledsen kvinna

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Jag undrar om du har lyckats bli gravid? Nämligen jag är i samma situation som du har varit och undrar om hur det har gått för dig?

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym,

    Nej tyvärr inte. Vi har heller inte lyckats bli gravida med hjälp av äggdonation, så nu satsar vi adoption istället.

    Lycka till med era försök, för en del kan det fungera ändå.

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt svar. Jag hoppades på att det hade gått bra för dig då det skulle finnas hopp för mig med...:(

    Vilka utredningar gjorde du och på vilken klinik?
    Vi gjorde två IVF behandlingar på Sophiahemmet, första gången hade jag 4 ägg men bara ett av dem blev 4 cellig klass 1. Och andra gången fick jag 2 ägg och ett 2 cellig klass 3 tillbacka. De tittade bara på spermierna och AMH och FSH värdena som jag tycker är inte tillräckligt noggrant utredning.

    Vi ska till Huddinge imorgon men tror att de kommer att prata om äggdonation... inga vidare utredningar :(

    Jag har läst om att livmodern kan vara hård på visa kvinnor som gör att embryon har svårt att fastna men det verkar som sådant utredning görs inte i Sverige...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen,

      vi gjorde utredningen på en privat klinik hösten 2009 på Ultragyn. Jag vet faktiskt inte exakt vad de kollade, men de sa att allt såg bra ut och att vi hade goda chanser att lyckas.

      Våren 2011 kom vi fram i IVF-kön till Huddinge (det var före vårdgarantin). Jag hade ingen aning om att mitt AMH var lågt eftersom de inte kontrollerade det under utredningen, eller ens att det fanns ett sådant begrepp förrän efter första IVF-försöket. Jag har skrivit om försöken här i mars 2011, maj 2011 och i augusti 2011. Första gången fick vi tre ägg som blev befruktade på ett felaktigt sätt, den andra gången blev det få ägg som inte befruktades alls och den tredje gången blev det bara två ägg som läkaren valde att inte ens plocka. Det blev aldrig insättning för oss.

      Jag tyckte att det kändes jättejobbigt när läkarna började prata om äggdonation, men efter ett tag förlikade jag mig med tanken. Tyvärr misslyckades vi med det också. Kanske har du bättre tur?

      Lycka till imorgon! Ta chansen att göra landstingsfinansierad äggdonation om ni blir erbjudna det, det är tydligen väldigt dyrt att göra privat ÄD utomlands. Bara det blir ett barn i slutändan är nog alla sätt bra.

      Radera
  7. Hej Nelle,

    Det känns jätte jobbigt för mig med :((((( och hoppas att jag kan förlika mig med tiden. Vi blev erbjudna att försöka en gång till och sedan gå vi vidare till ÄD men det skulle ta ett år även om man hittar egen ägg donator. Inga extra utredningar…:(

    SvaraRadera
  8. Det är jobbigt, så är det bara. Jag förstår att du är ledsen. Konstigt nog verkar vården inte göra extra utredningar, antagligen vet de inte riktigt hur de ska gå vidare.

    Skönt ändå att de erbjöd er ett försök. Det kan ju gå vägen. Vi har rätt till tre färskförsök i Stockholm, i dem ingår ÄD-försök (om det finns donatorer).

    Ta en sak i taget. För mig kändes det skönt att börja kolla upp adoption när IVF inte fungerade, men jag har förstått att alla inte känner så.

    Hoppas att det ordnar sig för dig!

    SvaraRadera
  9. Hej igen,
    Det var exakt så lekarens förklaring var. De vet inte hur de ska behandla mig ifall jag har dålig immun försvar eller DHEA värden...
    Vi bor i Stockholm men våran 2 försök var på Sophiahemmet och de sa att vi har inga chanser med IVF och Huddinge gav oss en till chans att försöka med eget ägg sedan kommer vi diskutera äggdonation… Ja det känns jätte jobbigt, vet inte hur jag ska tackla av detta om vi får negativ resultat igen.

    Hoppas att det går jätte bra för er med adaptionen

    SvaraRadera