onsdag 21 september 2011

Möte med en läkare angående brevet till kliniken

För exakt tre veckor sedan skickade jag ett brev till fertilitetskliniken med synpunkter på hur vi blivit bemötta under behandlingarna. I måndags tyckte jag att vi väntat tillräckligt länge på svar, så jag bifogade brevet i ett mail till enhetschefen. Efter bara en timme svarade han på mailet och efter ytterligare en timme ringde en sköterska upp och gav oss en läkartid idag, onsdag.

Han hade läst våra synpunkter och  bad om ursäkt för som blivit fel och  som kliniken skött illa. Vi fick se statistik på vilken medicin som är bäst för sådana som mig (med lågt AMH-värde) och han sa att de inte kunde göra mer för oss. Visst kan vi be om en "second opinion" hos en privat klinik sa han, men de lurar oss om de säger att de kan hjälpa mig att bli gravid.

För första gången kände jag att en läkare verkligen lyssnade på mig/oss. Jag tror att det var tack vare att han läst igenom brevet i förväg som han verkade ta till sig det vi sa.

8 kommentarer:

  1. Gå in på. AMH tråden i familjeliv och läs vad en tjej som
    Varit på fertilitetsköinik i USA fått höra!

    SvaraRadera
  2. Det finns väl många amh-trådar på familjeliv.

    Så bra att läkaren tog er på allvar! Bra också att få raka besked, även om det inte är vad man vill höra. Att få veta vad som gäller. Visst kan man hänga fast vid hoppet om att det finns något litet ägg kvar att befrukta, men jag undrar om det inte blir väldigt jobbigt då.

    Jag har ju samma situation. Alla är olika, men själv orkade jag inte hålla fast vid någon förhoppning om biologiska barn. Min man gjorde nog det längre.

    Hoppas ni ska hitta den väg som är bäst för just er! Kram!

    SvaraRadera
  3. Håller med Hedda - det är bra att bli tagen på allvar till slut, även om det man får höra inte är det man vill höra. Vår läkare tyckte det var lönt att gå vidare - därför gjorde vi det. Ni kan ju alltid gå någon annan stans och höra en second opinion - ni behöver ju inte genomföra behandlingen igen. Eller så litar ni på läkaren, släpper och går vidare. För oss spelade goda förutstättningar och lång tid kvar i kön roll.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Jodå, den har jag läst idag! Jag läser och skriver där ibland. Väldigt intressant det hon skrev, det trista är bara att vi inte är i närheten av att ha de summor som krävs.

    Hedda: Jag vet ju att det i princip är kört och äntligen har det framförts på ett schysst sätt.
    Kram tillbaka!

    Medan: Vi ska på samtal på en privat klinik, men vi får se hur det blir med ytterligare en behandling.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det var den här krönikan som jag delade på FB...
    http://www.expressen.se/kronikorer/jennyostergren/1.2562823/jenny-stromstedt-jag-kommer-inte-ihag-hur-det-var-att-inte-kunna-fa-barn

    SvaraRadera
  6. litenlängtan: Aha, den! Jag missförstod och trodde att det var du som hade skrivit en krönika. Bra att du länkade till den på Facebook! Går aldrig in där, orkar inte bli uppdaterad om alla barn till perifera bekantskaper...

    SvaraRadera
  7. Bra att han lyssnade på er. Efter mitt sista utomkveds har vi varje gång bett att få komma till honom. Jag upplever det också som att han är den enda som lyssnat.

    SvaraRadera
  8. Waterlily: Jag minns att du hade en väldigt otur med läkarna i våras. Hoppas att du slipper mer krångel och tråkiga möten från och med nu! Jag tycker att vi bestämmer det!
    Kram

    SvaraRadera