fredag 16 september 2011

Kuratorbesök

Idag har jag träffat klinikens kurator för andra gången. Förra gången kom jag nästan för sent, något jag aldrig brukar göra, för att undvika onödig tid i väntrummet. Att vara där drar igång en massa känslor och jag minns tidigare besök där när vi fortfarande hoppades.

Hon tar det för självklart att enhetschefen kommer att svara på mitt brev. Kuratorn menar att det är viktigt för mig/oss att få en avslutning på tiden där och svar på våra frågor. Jag fick med mig foldrar från Socialstyrelsen innan jag åkte, de handlar om hur man ska gå tillväga för att få "upprättelse" om man känner sig illa behandlad av vården. Jag kommer antagligen inte att göra en anmälan, men det kändes skönt att hon tog mig på allvar.

Bilden har inget med texten att göra, men visst är den fin?
Den tog jag förra helgen och nu har vi tryckt i oss två äppelpajer.
Jag pratade om min barnlängtan, känslan av att vara annorlunda eftersom "alla andra" har barn, om min ålder och läkarnas klimakterieprat, min känsla av att vara osynlig i vårdkarusellen och om mitt förhållande där sambon nu också börjar inse att det inte kommer att bli genetiska barn. Bland annat. Vilket jobb ändå, att sitta och lyssna och lägga fram pappersnäsdukar...
Enligt henne reagerar jag normalt utifrån den situation jag befinner mig i. Det kändes skönt att vara "normal"...

7 kommentarer:

  1. Skönt att få prata av sig lite med någon som faktiskt tar en på allvar! Och ja är helt övertygad om att du reagerar helt normalt. Jag tycker att du verkar oerhört sansad och stark!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag tänker på samma sätt om dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Självklart är din reaktion normal. Har också ibland haft den känslan att jag kanske överreagerar på något, men min terapeut menar att jag om något har underreagerat.

    Egentligen borde du ju få svar på ditt brev. Men luttrad som man blir förväntar man sig ingenting.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är inte alls dumt att arbeta med att lägga fram näsdukar åt andra...

    Bilden är jättefin och jag hoppas att pajerna var goda!

    Nilla

    SvaraRadera
  5. Nilla: Är du också i lägga-fram-näsdukar-branschen? ;)
    Tack för berömmet! Det värmer, särskilt när det kommer från dig som har en fotoblogg. Jo då, pajerna blev goda!

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Ja, på sätt och vis är jag i lägga-fram-näsdukar-branschen och de flesta dagar fyller det mig med stor glädje; att jag gör skillnad i andra människors liv.

    Din bild påminner mig om en bild som ligger i mitt arkiv över blider tagna det senaste året. Den föreställer vårt körsbärsträd i blomning. Samma klarblå himmel bakom. Även om det är höst så kanske jag skulle lägga ut den bilden i helgen. Ja, menar lite som en ge-inte-upp-bild-våren-kommer-tillbaka.

    Nilla

    SvaraRadera
  7. Skönt att du känner så med ditt jobb! Jag pluggar i höst och känner (till min egen överraskning) att jag faktiskt saknar just den biten av jobbet; att vara behövd.

    Lägg ut den för färgernas skull, alla bilder behöver väl inte vara nytagna. Fast hösten är inte så tokig tycker jag. Kanske för att man aldrig längtar efter att den ska komma? Våren och sommaren är så mycket mer laddade och kravfyllda, men när det är höst blir jag nästan förvånad varje år över vilken trevlig årstid det ändå är.

    SvaraRadera