lördag 3 september 2011

Olika landsting, olika regler

Om vi hade bott i något av norrlandslänen hade vi bara fått en landstingsfinansierat IVF-behandling innan jag fyllt 38 år. Nu bor vi i Stockholms län, vilket innebär att vi hade rätt till tre landstingsfinansierade behandlingar innan min 40-årsdag. För att en behandling ska "räknas" ska den leda till insättning av ett befruktat ägg, men så blev det aldrig för oss.

Summa summarum är att utfallet blev detsamma; egenligen ingen genomförd behandling innan min 38-årsdag. Men kanske hade ett annat landsting släppt taget om oss ännu tidigare? Svårt att veta. Kanske var löftet om tre behandlingar till och med en nackdel för oss mentalt, eftersom vi trodde att de skulle ge resultat och gjorde att vi väntade i kön i ett och halvt år? (Ty detta utspelade sig på den tid då vårdgarantin ännu inte börjat gälla).

Hur som helst - så här blev det för oss. Det är ändå sorgligt att det inte är samma regler i hela landet. Fram för tre behandlingar innan 40 i hela Sverige, med start tre månader efter utredningen.

1 kommentar:

  1. Jag håller med! Det är extremt knasig regel! Och är det tre försök, då tycker man ju att ni borde få det. Annars borde reglerna vara annorlunda - de som har god möjighet kan få fem försök, de som ligger väldigt illa till kanske inte ska ha något försök alls för det bara blir plågsamt med extremt liten chans att lyckas. Jag minns inte vilket land som hade fria försök - men det ledde inte till fler försök totalt ändå.

    SvaraRadera