måndag 29 augusti 2011

Jag vill veta!

Fredagen den 12/8 sa en läkare att jag kunde räkna med att komma i ett för tidigt klimakterium. Läkaren sa också att vårt pågående IVF-försök skulle avbrytas och att vi inte skulle få göra fler landstingsfinansierade försök. Tre dåliga nyheter i en gjorde att det blev ganska mycket att smälta... Samtalet med läkaren som jag aldrig tidigare träffat blev kort, jag var ledsen och han var fåordig och bestämd.

Idag bokade jag en tid med min vanliga gynekolog i oktober. Jag måste få klarhet i vad det här innebär för mig och verkligen prata med en läkare, inte bara googla runt på nätet. För visst är det sorgligt att många av oss får mer information av andra bloggar och av olika forum än av läkarna?

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, läkarna är dåliga på att informera. Har också kontaktat min vanliga gynekolog efter att vi börjat med ivf för att få lite information. Hoppas du får ett bra möte i oktober och att du får svar på dina frågor. KRAM

    SvaraRadera
  2. Ja, dina erfarenheter har ju inte heller varit så goda. Jag har en kompis som växte upp på en gård, hon sa en gång att de veterinärer hon träffade då verkade mer genuint intresserade av sina patienter än de flesta läkare (jag kan ha skrivit detta tidigare...) Märkligt, eller hur? För en läkare är det ju en så stor del av jobbet, konstigt att det ska vara så svårt för många av dem att visa lite empati.

    Kram tillbaka, jag håller tummarna för dig nu!

    SvaraRadera
  3. Läkarna är urkassa på att informera. Har du tagit FSH-test? det var där min historia började. jag hade ett FSH om 60 och då började vår utredning ta fart på allvar. Skönt att du gått en tid hos gynekolog! Kram

    SvaraRadera
  4. Mitt FSH låg på 10 när vi gjorde utredningen 2009, det fick jag reda på i våras när jag ringde gynekologen. Det är okej, så vitt jag förstår, om än ett gränsvärde. Det kanske har stigit sedan dess? Ett lågt AMH brukar Väl höra ihop med ett högt FSH? Trist i så fall att vi inte gick privat...

    Det gyn som jag går till brukar alltid göra ultraljud och jag har prickat in ägglossningen flera gånger när jag varit där i andra ärenden, vilket gjort att de varit förvånade över att jag inte blivit gravid.
    Många tankar som snurrar...

    SvaraRadera