tisdag 16 augusti 2011

Nedtrappning av hoppet

En IVF-behandling består av flera delar: nedreglering med nässpray (om man gör den långa metoden), blodprov (om man inte tar maxdos), sprutor,  ultraljud, ägglossningsspruta, äggplock, äggen ligger i "provrör" och delar sig, insättning av befruktat ägg, "ruvning" och till slut ett graviditetstest som förhoppningsvis visar ett plus.

Innan vi började med IVF-behandlingarna trodde jag att jag skulle få många ägg, runt tio, eftersom utredningen gått så bra. Så blev det inte.

Under vårt första IVF-försök, när jag plockades på bara tre ägg, var jag säker på att jag skulle få ett befruktat ägg insatt två dagar senare och att jag snart skulle börja "ruva". Sköterskan gav mig ett datum för BIM ("beräknad icke mens") och vi fick instruktioner om att använda vagitorier under ruvningen. Så blev det inte.

Under vårt andra IVF-försök hoppades jag verkligen på att jag skulle få ett befruktat ägg insatt, ruvningen tänkte jag inte längre på, men vi höll krampaktigt tummarna för att få komma till ET (embryo transfer). Så blev det inte.

Under vårt tredje IVF-försök hoppades vi inte på så mycket längre, men jag var säker på att det åtminstone skulle bli äggplock i början av vecka 33 (igår eller idag). Så blev det inte.

Nu är det över.

6 kommentarer:

  1. Ja, vi har ju aldrig gjort någon IVF innan. Så jag är helt stum över hur många delmål som måste vara uppfyllda till man kan göra en insättning. Så många ställen det kan gå på annat vis än man vlll. Galet.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en hel vetenskap med massor av steg som de flesta (inte jag heller tidigare) har en aning om. Lustigt med våra tidsintervaller, du gör en insättning strax efter mitt beräknade uttag. Tillsammans kommer vi att ha gjort en hel IVF :-) Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra för dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, men vad deppigt! Stor kram till dig. Det är liksom eländigt att inte ens få försöka!

    SvaraRadera
  4. Ja, men att komma till ET och få minus eller tidigt missfall är säkert inte heller så roligt... Det händer ju för många som ser ut att ha fina ägg.
    Kram tillbaka, hoppas att du lyckas bättre!

    SvaraRadera
  5. JAg vet inte ens om jag orkar ta mig igenom alla dessa steg en gång till... lusten är borta, hoppet likaså. jag blir äldre och mer deppig och känner mig bortom allt hopp...

    tragiskt men skönt att läsa att det finns fler som jag, fler vars låga släkts. vi borde ses och älta ur oss, och kanske kunna stärka varandra till att gå vidare igen.

    kram NInna

    SvaraRadera
  6. Ninna: på ett sätt är det en lättnad att inte behöva gå igenom en IVF till. Så mycket väntan och hopp till ingen nytta. Utan internet hade jag känt mig mycket ensammare, speciellt eftersom våra odds är superlåga.

    Jag tror att du kommer att orka pröva igen, era chanser verkar ju ganska goda även om jag kan tänka mig att ett missfall efter flera års försök är superjobbigt.

    Jag ses gärna.
    Kram

    SvaraRadera