onsdag 3 augusti 2011

AMH-värdet

Läkaren vi träffade i våras angående våra IVF-försök sa att jag skulle ta ett nytt AMH-prov i början av juli eftersom jag kanske fortfarande hade mediciner kvar i kroppen när blodprovet togs strax efter vår första IVF. Det struntade jag i eftersom jag inte ville förstöra semestern med ett besked om att det kanske sjunkit och blivit ännu lägre än mitt usla 0,3. http://neverletmego-nelle.blogspot.com/2011/07/amh-vardet-ater-igen.html Nu har jag läst i min favorittråd på Familjeliv att trådstartaren höjt sitt AMH från 0,41 till 0,84! Tidigare har jag bara hört att AMH-värdet bara kan bli ännu lägre i takt med ökad ålder, men så är det tydligen inte alls. Jag hoppas att det finns någon som tar sig an detta och forskar om vad ett lågt AMH-värde verkligen innebär och hur man på bästa sätt kan hjälpa oss som har det. För mig var det tufft att, efter att ha väntat så länge på att komma fram i landstingskön, få höra att detta låga värde gör att vi kanske inte får så många försök som vi borde.

2 kommentarer:

  1. Jag fick höra att mitt värde 0,2 skulle diskvalificera mig från IVF via landstinget. Har ingen aning om det stämmer. Känner mig ganska lurad av denna läkare nu i efterhand. Av flera skäl.

    SvaraRadera
  2. Ja, det förstår jag. När togs ditt värde? Eftersom du blivit gravid på naturlig väg så låter det konstigt att de nekade dig IVF via landstinget, jag har läst om andra som gjort IVF i Huddinge med lägre AMH-värde än så. När läkarna hittar en förklaring borde de väl göra mer, och inte mindre, för att hjälpa till?

    SvaraRadera