tisdag 16 augusti 2011

På TV

Slötittar på TV, tittar upp från datorn och får ser Monica och Chandler i "Vänner" prata om när det ska bli dags  att skaffa barn. Monica vill förstås (eftersom hon är tjej och detta är en TV-serie), medan Chandler vill vänta. "Vänner" har ju gått på TV några varv nu och om jag inte minns alldeles fel slutar det med att M och C adopterar (från Kina?).

Den tristaste karaktären, men nu skulle jag
nog se lite annorlunda på hur hon framställs
än vad jag gjorde när serien gick.
Charlotte i "Sex and the city" kan inte heller få barn utan kämpar och längtar under en stor del av serien. Hennes liv blir annorlunda än vad det hade varit om hon tidigt hittat en snygg rik man och fått barn. Hon vill gärna umgås med andra (rika, snygga) mammor, men upptäcker varje gång att hon har mer gemensamt med Carrie och de andra tjejerna. Här tycker jag att SATC faktiskt lyckas med att skildra hennes infertilitet, just för att allt blir så annorlunda än vad hon trott.
För så är det ju, vem hade jag varit om jag fått barn för tio år sedan som många av mina kompisar? Eller för femton eller fem år sedan? Vilka hade jag umgåtts med? Livet hade helt klart tagit andra riktningar.

Jag är inte den första som skriver om Charlottes infertilitet, här är en länk till Fia som länkar vidare till en engelskspråkig text om henne: http://fiavillhaenunge.blogspot.com/2011/08/tankte-skriva.html#comments


P.S: Om det finns någon snäll människa som läser detta och vet hur man länkar snyggare, skriv gärna en kommentar och förklara! Det ser så otympligt ut med dessa långa adresser. D.S

3 kommentarer:

  1. Rycker ut igen då! Du markerar texten som ska bli länk och klickar på "länk", då får du upp ett fönster där du skriver in länkadressen. Hoppas det funkar!

    SvaraRadera
  2. Tack Fia! Det ska jag testa nästa gång!

    SvaraRadera
  3. De(Monica å chandler) adopted tvillingar, inhemskt spädbarnsadoption

    SvaraRadera