måndag 1 augusti 2011

Mer lotteri än karma

"Because you´re worth it" säger olika kändisar i L´oreal-reklamen. "Det är du värd" är ett inte helt ovanligt begrepp i andra sammanhang också. Som om livet byggde på karma, på belöningar och kanske på straff.

Iblands sägs det också apropå ofrivillig barnlöshet att "alla människor kanske inte ska ha barn, barn är ingen rättighet". I så fall så är jag en av dem som inte är värd ett barn. Jag tror inte på det här. Det finns ingen rättvis högre makt som delar ut välsignelser och olyckor utifrån någon slags plan, allt tycks vara tämligen slumpartat. Jag var ganska sen till barnlotteriet och när jag kom fram var tydligen vinstlotterna slut. Det finns en pyttechans att jag lyckas skrapa fram en vinstlott ur tombolans botten, men inte ens då skulle jag tro att det är för att jag har förtjänat det.

Nej, jag fortsätter stänga av ljudet på TV-reklamen och jag fortsätter att hålla fast vid det lilla hopp jag har att det ska gå bättre den här gången.

2 kommentarer:

  1. Du har helt rätt i att det inte handlar om vad man förtjänar eller ej. Om det var så hade du haft barn för längesen.
    Lycka till med detta försök! :)

    SvaraRadera
  2. Det hade du också haft! Flera! Tack för lyckönskningen Hedda!

    SvaraRadera